لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

قتل های زنجیره ای؛ پرسش شما؟


(در فاصله چند روز اخیر، سئوالات خوانندگان رادیو فردا از مهمان این هفته وب سایت رادیو فردا در این صفحه منتشر شدند. پاسخ به این سئوالات نیز در همین صفحه منتشر شده اند. لطفا از طرح پرسش های تازه خودداری کنید.)

آذر ماه سال ۱۳۷۷ ياد آور قتل چهره های دگرانديش و روزنامه نگاران ايرانی است که پرونده آنها در تاريخ سياسی ايران به نام «قتل های زنجيره ای» شهرت يافته است.

نه سال قبل در آذر ماه سال ۱۳۷۷، داريوش و پروانه فروهر از چهره های برجسته سياسی ايران در منزل خود در تهران توسط نيروهای امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی به قتل رسيدند.

در چهارم آذرماه همان سال مجيد شريف، عضو هيئت تحريريه ايران فردا، هجده آذر، محمد مختاری و نوزده آذر محمد جعفر پوينده هر دو نويسنده و عضو کانون نويسندگان ايران به قتل رسيدند.

پيش از اين سلسله قتل ها، پيروز دوانی صاحب امتياز نشريه پيروز در اواخر مرداد ماه سال ۱۳۷۷ ناپديد شد. پيکر او هنوز پيدا نشده است.

در پی افشای خبر کشته شدن اين افراد کميته منتخب رييس جمهوری وقت، محمد خاتمی تشکيل شد.

اين کميته شامل مقاماتی از دستگاه قضايی ايران و وزارت اطلاعات بود که اين کميته تنها قتل داريوش و پروانه فروهر و محمد مختاری و محمد جعفر پوينده را از جمله قتل های زنجيره ای به شمار آورد و محاکمه و بازجويی متهمان پرونده را تنها به پيگيری پرونده اين چهار نفر محدود کرد.

اما برخی روزنامه نگاران، روشنفکران وسازمان های حقوق بشر از همان ابتدا مخالفت خود را با شيوه رسيدگی به اين پرونده اعلام کرده و تعداد قتل های انجام شده توسط دستگاه های امنيتی جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ايران را بيش از ۷۰ نفر عنوان کردند.

دادگاه متهمان قتل های زنجيره ای در بهمن ۱۳۷۹ تشکيل شد، اما خانواده های قربانيان اين دادگاه ها را «فرمايشی» توصيف کرده و از شرکت در آن خودداری کردند.

در آستانه سالروز قتل دگرانديشان، احمدی بشیری، يکی از وکلای پرونده قتل های زنجيره ای مهمان گفت و گوی اين هفته راديو فردا بود.

در فاصله چند روز اخیر، سئوالات خوانندگان رادیو فردا از مهمان این هفته وب سایت رادیو فردا در این صفحه منتشر شدند. اکنون شما می توانید پاسخ های احمد بشیری را به این سئوالات بخوانید. لطفا از طرح پرسش های تازه خودداری کنید.

XS
SM
MD
LG