لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

گزارش تازه آژانس؛ پیروزی برای ایران؟


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۲۲ فوریه، گزارش تازه خود را در باره ابهامات سابق در برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

بر اساس گزارش آقای برادعی، «ایران به پرسش های آژانس درباره فعالیت های هسته ای گذشته اش، پاسخ داده اما از پاسخ به سوال های مربوط به تحقیقات درباره کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند و آزمایش با مواد منفجره با حساسیت بالا خودداری کرده است که موجب نگرانی شدید است.»

محمد البرادعی در گزارش خود افزوده است: تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در این باره دریافت نکرده باشد و ایران نیز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمینان بگوید که ماهیت برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است.

این گزارش از سوی مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی ایران با تعابیری چون « پیروزی هسته ای ایران» و « پرونده اتمی ایران مختومه شد» اطلاع رسانی شد و بسیاری از مسئولان از جمله محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی این « پیروزی» را به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران تبریک گفتند.

برخی از مقامات چون سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران حتی از این سخن گفت که « پرونده اتمی ایران دیگر در شورای امنیت نیست و در آژانس بررسی می شود.»

با وجود اين، ديگر کشورهای درگير در اين پرونده، از جمله آمريکا می گويند که گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی دليل قاطع ديگری برای صدور سومين قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد است.

به نظر شما آیا گزارش تازه آژانس یک پیروزی برای ایران به شمار می رود؟ در صورت پاسخ مثبت، چه دلایلی برای آن دارید و اگر پاسخ منفی است فکر می کنید چرا مقامات جمهوری اسلامی ایران نتایج گزارش محمد البرادعی را به عنوان «پیروزی هسته ای» اعلام می کنند؟

نظرات خود را با ديگران در ميان بگذاريد. برای نوشتن نظر خود از ستون سمت چپ استفاده کنيد و لطفا قوانين انتشار نظرات را رعايت کنيد.

XS
SM
MD
LG