لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

دشمنان دیروز، خواهرخوانده های امروز


Iran/Iraq -- Flags of Iran and Iraq
Iran/Iraq -- Flags of Iran and Iraq

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز يک شنبه، دوازدهم اسفندماه به بغداد می رود؛ سفری که با بازتابی گسترده در ميان رسانه های ايران و جهان همراه شده و تحليل گران آن را «تاريخی» ارزيابی کرده اند.

موضوع روابط ايران با همسايه خبرساز غربی اش، دهه ها است که با پستی – بلندی های بسياری همراه بوده و خونبارترين جنگ تاريخ معاصر ايرانيان نيز از دل همين روابط گاه پرتنش سربرآورده است.

ايران و عراق در حالی هشت سال با يکديگر جنگيدند که پيوند مذهبی تنگاتنگی ميان اکثريت جمعيتی دو کشور وجود داشت و شيعيان ايران و عراق، در باورهای دينی بسياری کاملا شبيه به هم بودند.

از سال ۲۰۰۳ ميلادی که در پی حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا، صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق سقوط کرد، فصلی تازه در روابط دو کشور آغاز شد و در پی برپايی انتخابات در عراق، گروه بزرگی از سياستمدارانی که سال ها برای فرار از چنگال صدام حسين در ايران پناه گرفته بودند، زمام امور را در عراق به دست گرفتند.

آنها از تهران به بغداد رفتند و حالا اين دو شهر که زمانی بزرگترين دشمنان يکديگر بودند، رسما «خواهر خوانده» شده اند.

با اين همه هنوز برخی موضوعات مناقشه برانگيز تاريخی ميان دو کشور، حل ناشده باقی مانده است. قرارداد مرزی الجزاير که زيرپا گذاشته شدنش توسط صدام، به آغاز جنگ هشت ساله انجاميد، از جمله موضوعاتی است که حتی زمامداران جديد عراق که برخی از آنها به شيوايی می توانند فارسی صحبت کنند نيز، معتقدند بايد طی بررسی هايی، بازنگری شود.

مسئله غرامتی که عراق بايد به خاطر جنگ هشت سابه به ايران بپردازد، يکی ديگر از موضوعات حل ناشده در روابط دو کشور است.

همزمان ايران کماکان متهم است که با حمايت مالی و نظامی از شبه نظاميان شيعه در بی ثباتی عراق نفش دارد؛ اتهامی که همواره آن را رد کرده است.

هر چند که به نظر می رسد، کمک يک ميليارد دلاری ايران و سفر محمود احمدی نژاد به عراق، نشانه هايی روشن از تعميق روابط ايران و عراق باشند، اما ابهاماتی از اين دست، دست کم برای افکار عمومی بی پاسخ مانده اند.

شما گرمی روبط جمهوری اسلامی ايران با دولت عراق را چگونه ارزيابی می کنيد؟ تا چه اندازه گسترش اين روابط را در راستای منافع ملی ايرانيان ارزيابی می کنيد؟ و به نظر شما، ايران چگونه می تواند برای کشور همسايه خود که ناملايماتی شديد را پشت سر گذاشته، نقشی سازنده ايفا کند؟

نظرات خود را از طريق ستون سمت چپ اين صفحه با ديگران در ميان بگذاريد.

XS
SM
MD
LG