لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

رسوایی اخلاقی در ایران؛ نظر شما؟


یک روز پس از انتشار خبر آزادی سردار رضا زارعی، فرمانده برکنار شده نیروی انتظامی استان تهران که به اتهام فساد اخلاقی از اواخر اسفند ۸۶ بازداشت شده بود، دانشجویان دانشگاه زنجان نسبت به آنچه که «اقدام به تجاوز معاون دانشجویی و رییس کمیته انضباطی این دانشگاه» خواندند، اعتراض کردند.

دانشجویان معترض با شکستن قفل دفتر دکتر حسن مددی عصر شنبه در حالی از وی فیلمبرداری و آن را منتشر کردند که به گفته دانشجویان، «معاون دانشجویی دانشگاه زنجان با استفاده از اهرم کمیته انضباطی که خود ریاست آن را بر عهده دارد و تهدید به اخراج، دختر دانشجوی بی دفاعی را در ساعت غیر اداری به دفتر خود کشیده و قصد داشت به وی تجاوز کند.»

این پنجمین مورد از افشای «فساد اخلاقی» مدیران دولتی و نمایندگان مجلس هفتم و هشتم از اواخر اسفند ۸۶ تا کنون است.

بازداشت فرمانده نیروی انتظامی استان تهران به اتهام فساد اخلاقی و مالی، دستگیری معاون سیاسی استانداری قزوین به اتهام فساد اخلاقی و برکناری وی دو موردی هستند که در هفته های پایانی سال ۸۶ خبرشان منتشر شد.

در دو ماه اخیر نیز بنابر تایید قوه قضاییه، نماینده اصولگرای مجلس هفتم و هشتم از شهرستان ملکان نیز به اتهام فساد اخلاقی و با شکایت چند زن بازداشت و پس از یک هفته با تامین وثیقه آزاد شد.

رییس دادگستری تهران نیز روز شنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که غیر از این، یک نماینده دیگر مجلس هفتم نیز به اتهام فساد اخلاقی و با شکایت خانواده خود در بازداشت به سر می برد.»

هویت این نماینده بازداشت شده تاکنون اعلام نشده است.

جدیدترین مورد از افشای فساد اخلاقی مدیران دولتی و برخی چهره های سیاسی، همگی از جناح حاکم بر دولت و مجلس، اقدام معاون دانشجویی دانشگاه زنجان به تجاوز به دختری دانشجو است که با اعتراض چند هزار دانشجوی این دانشگاه همراه شده است.

دانشجویان معترض خواستار استعفای محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم و تحقیقات و عذرخواهی رسمی وی، استعفای علیرضا نداف، رییس دانشگاه زنجان، استعفای رییس حراست دانشگاه و اخراج و محاکمه حسن مددی، معاون دانشجویی دانشگاه زنجان شده اند.

با وجود سوابق بسیار از افشای «فساد اخلاقی یا روابط نامشروع» در میان برخی از مدیران جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته، بسیاری از ناظران چنین حجمی از علنی شدن «رسوایی اخلاقی» را نشانه ای از گسترش فساد در میان مدیران و مسئولان حکومت دینی ایران عنوان می کنند.

برخی دیگر از منتقدان بر این نظرند که فقدان رسانه های آزاد و عدم محاکمه مدیران قبلی آلوده به فساد اخلاقی، سبب گسترش چنین پدیده ای در میان جناح اصولگرایان حاکم شده است.

این همه درحالی است که اغلب مقام های دولتی، قضایی و جناح اکثریت در مجلس شورای اسلامی طی دو سال گذشته بر ضرورت برخورد با زنان و جوانان به اتهام بدحجابی تاکید کرده و هزاران زن، دختر و پسر جوان به اتهاماتی چون مدل مو، بدحجابی، مزاحمت و مواردی از این قبیل بازداشت شده یا تذکر دریافت کرده اند.

شما در این مورد چه فکر می کنید؟ گسترش فساد اخلاقی در میان مدیران حکومتی که خود را به شدت دینی معرفی می کند، ناشی از چیست؟

شما فساد اخلاقی برخی از مدیران سیاسی، دولتی و انتظامی را ناشی از چه می دانید؟ فکر می کنید تا چه حد سوء استفاده از موقعیت شغلی در گسترش فساد میان آنان نقش دارد؟ تناقض دینداری و بی اخلاقی چگونه در مدیران جمهوری اسلامی جمع شده است؟

دیدگاه شخصی خود را در ستون سمت چپ بنویسید و آن را با دیگر شهروندان به اشتراک بگذارید.

XS
SM
MD
LG