لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

دست کم پنج کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی در تظاهرات روز چهارشنبه در مصر


با گذشت شانزده روز از آغاز اعتراض‌های ضد دولتی در مصر و با وجود وعده‌های دولت برای انجام اصلاحات، روز چهارشنبه نیز تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور ادامه یافت و در جریان حمله پلیس به تظاهرکنندگان در شهر الخارجه دست کم پنج نفر کشته و بیش از صد نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع بیمارستانی در شهر الخارجه، واقع در ۴۰۰ کیلومتری جنوب قاهره، روز چهارشنبه اعلام کردند، دست کم پنج نفر در این شهر بر اثر جراحات وارده در جریان تظاهرات ضد حکومتی جان باخته‌اند.

اعتراض‌ها در این شهر در روز دوشنبه به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شده بود، اما در روز سه‌شنبه با مداخله پلیس به خشونت گرائید و این اعتراض‌ها در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.

بر اساس این گزارش در جریان شلیک گلوله از سوی پلیس به تظاهرکنندگان بیش از یکصد نفر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر در قاهره، پایتخت مصر نیز تظاهرات مخالفان دولت در روز چهارشنبه ادامه یافت و ده‌ها هزار نفر با تجمع در میدان تحریر خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر شدند.

در این روز همچنین شمار زیادی از تظاهرکنندگان در اطراف پارلمان، مقر کابینه و ساختمان وزارت بهداشت مصر،‌ که در نزدیکی میدان تحریر قرار دارند، تجمع کردند.

از سوی دیگر مخالفان دولت برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراض‌ها در این کشور خواستار اعتصاب فراگیر در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی شده‌اند و روز چهارشنبه گزارش‌هایی از اعتصاب کارگران در نقاط مختلف مصر و از جمله در کانال سوئز منتشر شده است.

این در حالی است که عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر نسبت به پیامدهای «نافرمانی مدنی» برای این کشور هشدار داده و آن را «بسیار خطرناک»‌ خوانده بود.

آقای سلیمان، که خواست مخالفان را برای کناره‌گیری حسنی‌ مبارک، «توهین به مردم و رئیس جمهور مصر» خوانده، همچنین هشدار داده بود، در صورت ادامه اعتراض‌ها، مصر با خطر کودتا روبرو خواهد شد.

این اظهارات معاون رئیس جمهور مصر خشم تظاهرکنندگان را در پی داشت که آن را نوعی تهدید برای سرکوب اعتراض‌ها تلقی می‌کنند.

از سوی دیگر احمد ابوالغیظ، وزیر امور خارجه مصر نیز روز چهارشنبه نسبت به احتمال مداخله ارتش در صورت ادامه اعتراض‌ها در مصر هشدار داده بود.

در واکنش به این گونه اظهارات مقام‌های دولت مصر، ایالات متحده آمریکا یک بار دیگر خواستار خویشتن‌داری ارتش مصر در برابر تظاهرکنندگان شده است.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفته است: «ما به نقشی که ارتش مصر تاکنون ایفا کرده احترام می‌گذاریم، و از آنها می‌خواهیم که به خویشتن‌داری که در روزهای اخیر از خود نشان داده‌اند، ادامه دهند.»

مخالفان که وعده‌های دولت مصر را برای انجام اصلاحات «ناکافی» دانسته‌اند، قصد دارند، روز جمعه نیز تظاهرات «میلیونی»‌ دیگری در این کشور برگزار کنند.

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه خواستار «انتقال فوری قدرت»‌ در مصر شده بود.
XS
SM
MD
LG