لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

«حصر خانگی» مهدی کروبی تا روز ۲۵ بهمن


Iran -- Iranian opposition leader Mehdi Karroubi, Dec2010
Iran -- Iranian opposition leader Mehdi Karroubi, Dec2010
در پی افزایش فشارها بر چهره‌های شاخص مخالف دولت، وب سایت سحام‌نیوز نزدیک به مهدی کروبی نوشت که نیروهای امنیتی مانع از دیدار اعضای خانواده مهدی کروبی با وی شده‌اند. بر اساس این گزارش این محدودیت‌ها تا ۲۵ بهمن ادامه خواهد یافت.

مهدی کروبی که از رهبران مخالفان دولت در ایران است، پیش از این در گفت‌وگوی اینترنتی با روزنامه نیویورک تایمز، گفته بود که تقریباً در حصر خانگی به سر می‌برد و «سه دستگاه خودرو مأموران امنیتی اکثر روزها در بیرون منزل وی کشیک می‌دهند و امکان ملاقات مردم با وی را سلب می‌کنند.»

اکنون به گزارش سحام نیوز، مأموران امنیتی که در برابر ساختمان منزل مسکونی مهدی کروبی استقرار دارند، به فرزند کروبی اعلام کرده‌اند که حق ورود به منزل پدرش را تا روز ۲۵ بهمن ماه نخواهد داشت.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی به تازگی در نامه‌ای خطاب به وزارت کشور جمهوری اسلامی، برای برگزاری یک راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن ماه درخواست مجوز کرده بودند و وب سایت سحام‌نیوز تشدید محدودیت‌ها در مورد مهدی کروبی را بی‌ارتباط با این موضوع ارزیابی نکرده است.

به نوشته این سایت، مأموران امنیتی همچنین اعلام کرده‌اند که به استثنای فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، هیچ یک از فرزندان، عروس‌ها و بستگان مهدی کروبی حق دیدار و ورود به خانه وی را ندارند.

گرچه دولت جمهوری اسلامی تا کنون رسماً در مورد حصر خانگی رهبران مخالفان دولت در ایران منتشر نکرده است اما بر اساس آنچه در گزارش‌‌ها بازتاب یافته، مدت‌هاست که محدودیت‌هایی در مورد تردد و نیز هر گونه ارتباط با مهدی کروبی و میرحسین موسوی اعمال می‌شود.

میرحسین موسوی گرچه به تازگی موفق به حضور در خانه آقای کروبی و دیدار با وی شد اما در ماه‌های اخیر هیچگاه موفق به همراهی همسرش، زهرا رهنورد، در دیدار با خانواده زندانیان سیاسی نشده است.

در مورد خانم رهنورد نیز محدودیت‌ها باعث شد که وی در ماه گذشته نتواند در جلسه دفاع از پایان‌نامه یکی از دانشجویان خود در دانشگاه تهران حضور یابد.

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی معمولاً حملات سازمان‌یافته به چهره‌های شاخص مخالفان دولت را به نیروهای مردمی نسبت می‌دهند. از جمله این حملات سازمان یافته که به نیروهای مردمی نسبت داده شد، حمله به مهدی کروبی در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در سال ۸۸، حمله لباس‌شخصی‌ها به وی در جریان سفر به زنجان و چندین حمله به منزل وی در یک سال اخیر بوده است.

«سران فتنه به دنبال بمبگذاری بودند»

در همین حال سایت محرمانه‌نیوز، نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، به نقل از یک کارشناس امنیتی، رهبران مخالفان دولت را متهم کرده است که در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، به دنبال بمبگذاری در دو مسجد مهم و پرتجمع تهران بوده‌اند.

محرمانه‌نیوز این کارشناس امنیتی را (م-ع) معرفی کرده و بدون اشاره به مکان سخنرانی وی گفته است که وی این اظهارات را روز یکشنبه در «همایش یک روزه‌ای که با برنامه‌ریزی اداره اطلاعات، و پشتیبانی فرمانداری یکی از شهرستان‌های کشور برگزار شد» عنوان کرده است.

به گفته وی، لندن به طور مثال از طریق ارتباط حسین رسام «تحلیلگر سفارت انگلستان در تهران» با «۱۳۰ نفر از اعضای فتنه و اغتشاشگران»، «بیشترین دخالت‌ها» را در نظام جمهوری اسلامی داشته است.

وی افزوده است که سوءاستفاده از مناسبت‌های ملی و مذهبی از جمله برنامه‌های دشمن بود و دشمنان قصد داشتند در جریان تشییع جنازه آیت‌الله منتظری «اقدامات ایذایی انجام دهند» اما «درایت مقام معظم رهبری در دادن پیام تسلیت و اجازه دفن ایشان در بهترین مکان ممکن حرم حضورت معصومه، توطئه‌ها را خنثی کرد.»

تأکید این عنصر امنیتی بر قصد سران فتنه برای بمبگذاری در روز انتخابات در حالی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی که اکنون در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی، سران فتنه تلقی می‌شوند، دست کم تا ۲۹ خرداد زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای خطبه‌های نماز جمعه خود را به موضوع اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داد، جزو نیروهای وفادار به نظام شمرده می‌شدند.

آقای خامنه‌ای پس از آن نیز تا چندین ماه از رهبران اعتراض‌ها به عنوان «برادران سابق» که «زمانی به خاطر امام مورد اهانت قرار می‌گرفتند» یاد می‌کرد و عبارت سران فتنه تنها پس از آن مورد استفاده حامیان دولت قرار گرفت که وی صریحاً رخدادهای پس از انتخابات را «فتنه» نامید.

رهبر جمهوری اسلامی، در عین حال در سخنرانی‌های اخیر خود بار دیگر تأکید کرده است که وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ نمایشنامه دشمنان خارجی است که عده در داخل «به خاطر حب مقام» اسیر آن شده‌اند.

تلفن پیامگیر رادیو فردا
+420221124113
با تماس با این شماره می‌توانید نظرات خود را با شنوندگان رادیو فردا در میان بگذارید
XS
SM
MD
LG