لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

روایت نرگس محمدی از «رفتار غیرقانونی مأموران» در زمان بازداشت همسرش


نرگس محمدی (راست) در کنار همسرش تقی رحمانی
نرگس محمدی (راست) در کنار همسرش تقی رحمانی
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و همسر تقی رحمانی فعال ملی‌مذهبی بازداشت شده در روزهای اخیر، در نامه‌ای سرگشاده به دادستان تهران ضمن اعتراض به «بازداشت غیرقانونی» همسرش، از آنچه به هنگام بازداشت آقای رحمانی بر سر وی و فرزندانش رفته شکایت کرده است.

خانم محمدی که ساعتی پس از بازداشت همسرش به دلیل تشنج به بیمارستان منتقل شده، در این نامه نوشته است که نیروهای امنیتی با ورود ناگهانی و غیرقانونی به منزلش، بدون آنکه حکم ورود به منزل، تفتیش آن و یا بازداشت تقی رحمانی را نشان دهند، اقدام به این موضوع کرده‌اند.

وی یادآور شده است که پنج مرد لباس‌شخصی که خود را مأموران نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات معرفی کرده‌اند، در شرایطی به طور غیرقانونی وارد خانه‌اش شده‌اند که وی در حال آماده شدن برای خواب، «لباس مناسبی» به تن نداشته و حتی روسری بر سر نداشته است.

به گفته خانم محمدی، مأموران اجازه تماس با پلیس ۱۱۰ را به وی نداده‌اند و «هر چه به دستشان آمده را با خود برده‌اند» و حتی اجازه نداده‌اند که شماره تلفن پزشکان معالجش را از موبایل و دفترچه تلفنش خارج کنند.

خانم محمدی که خود در خرداد ماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به هنگام رهایی از زندان دچار بیماری بود و به گفته خود اکنون شش ماه است که تحت معالجه پزشکان است اما به این دلیل که گذرنامه‌اش در اختیار نهادهای امنیتی است امکان خروج از کشور برای ادامه درمان خود را نداشته است.

به گفته خانم محمدی مأموران در هنگام ورود برای دستگیری تقی رحمانی درهای ورودی منزل آنها را شکسته‌آند و حتی با شکستن در ورودی منزل زن صاحبخانه، به طور غیرقانونی وارد منزل وی شده‌اند.

خانم محمدی همچنین گفته است که اقدام مأموران امنیتی در مقابل چشمان دو کودک چهار ساله‌اش رخ داده و موجب ترس آنها شده است.

تقی رحمانی که سال گذشته نیز تنها دو روز پس از برگزاری انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری بازداشت شده بود از مشاوران مهدی کروبی در دوران مبارزه‌های انتخاباتی به شمار می‌رفت و تا کنون در حدود یک سوم عمر خود را در زندان‌های جمهوری اسلامی گذرانده است.

بیشترین میزان حبس آقای محمدی مربوط به سال‌ها ۶۵ تا ۷۶ است نوشته‌هایش در نشریه موحدان که نشریه‌ای زیرزمینی در حوزه نواندیشی دینی بود، متحمل آن شده بود.

خانم محمدی نیز که از فعالان شناخته شده حقوق بشر در ایران است، از زمان تشدید فشارها بر کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۸۷ تحت احضار و بازجویی قرار داشت و نهایتاً در خرداد ماه امسال بازداشت شد.

وی که چند هفته پس از بازداشت در تیرماه با قرار وثیقه از زندان رهایی یافت قرار است در اول اسفند امسال در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش حاضر شود.

بازداشت کورش زعیم فعال سیاسی

اما تقی رحمانی تنها فعال سیاسی نیست که در روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. سایت‌های خبری روز پنجشنبه از بازداشت کورش زعیم از فعالان سیاسی و عضو هيئت اجرايی جبهه ملی ايران خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها مأموران امنیتی پنجشنبه شب پس از ورود به منزل آقای زعیم، وی را بازداشت و مقداری از اسناد، مدارک و کامپیوتر وی را با خود برده‌اند.

هنوز از محل نگهداری و علت بازداشت آقای زعیم اطلاعی در دست نیست.

در دو روز گذشته تعداد دیگری از فعال سیاسی و مدنی نزدیک به جنبش سبز در ایران بازداشت شده‌اند که از جمله آنها محمدحسین شریف‌زادگان، وزیر رفاه دولت محمد خاتمی و همسر خواهر میرحسین موسوی است.

بازداشت‌های اخیر از جمله از آن رو اهمیت دارند که رهبران مخالفان دولت در ایران برای برگزاری یک راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس درخواست مجوز کرده‌اند اما شخصیت‌های قضایی و نظامی هشدار داده‌اند که هر گونه تحرکی از سوی مخالفان سرکوب خواهد شد.
XS
SM
MD
LG