لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

تاکید فرانسه بر تشدید تحریم‌ها برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره


فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه
فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه
در شرایطی که رئیس جمهور ترکیه در آستانه دیدار از ایران، گفت‌وگو را تنها راه برای حل موضوع اتمی ایران خوانده است، نخست‌وزیر فرانسه خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی برای بازگرداندن تهران به میز مذاکره شد.

به گزارش فرانس‌پرس، فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه، روز شنبه اعلام کرد که ایران در مذاکرات استانبول با پیشنهاد غرب برای گفت‌وگوی جدی بر سر برنامه اتمی‌اش مخالفت کرد و برای متقاعد کردن ایران به بازگشت به میز مذاکره ناچار به تشدید تحریم‌ها هستیم.

وی همچنین گفته است که سودای دستیابی ایران به سلاح اتمی تنها منشأ نگرانی غرب نیست و دستیابی ایران به بمب [اتمی] می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در منطقه‌ای شود که اکنون نیز دستخوش تنش‌های فزاینده است.

آقای فیون تأکید کرده است که چنین چشم‌اندازی برای غرب و کشورهای منطقه پذیرفتنی نیست.

ایران در مذاکرات استانبول که دومین مرحله از دور جدید گفت‌وگوها با شش قدرت جهانی بر سر برنامه اتمی‌اش بود، با تأکید بر عدم توقف غنی‌سازی عملاً گفت‌وگوها را به بن‌بست کشاند و از آن زمان زمزمه‌هایی در مورد تشدید تحریم‌های ایران در محافل دیپلماتیک غرب به گوش می‌رسد.

روز جمعه یک دیپلمات غربی در واشینگتن به خبرگزاری فرانسه گفت که قدرت‌های جهانی احتمالاً تشدیدهای سخت‌تری را خارج از چارچوب سازمان ملل متحد در حوزه اقتصاد و انرژی به ویژه نفت و گاز در نظر خواهند داشت.

با این حال عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه، کشوری که پیش از اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران، سعی در میانجی‌گری در موضوع اتمی ایران داشت، در آستانه سفر به تهران به خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا گفته است که کشورش خواهان به نتیجه رسیدن مسئله هسته‌ای ایران از راه گفت‌وگو و مذاکره است.

وی تأکید کرده است که ترکیه به «فعالیت‌های تسهیل‌کننده» خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

آقای گل که قرار است روز دوشنبه سفر خود به ایران را آغاز کند پیشتر در اواخر اردیبهشت ماه امسال به همراه همتای برزیلی‌اش به تهران سفر کرد و تلاش کرد که پیشنهاد بر زمین مانده تبادل سوخت هسته‌ای را بار دیگر در دستور کار ایران و غرب قرار گیرد.

حاصل تلاش رؤسای جمهوری برزیل و ترکیه موافقتنامه سه جانبه‌ای بود که ضمن درخواست پذیرش حق غنی‌سازی ایران، بر انتقال بخشی از اورانیوم با غنای پایین ایران به خارج از کشور و مبادله آن با سوخت مورد نیاز برای رآکتور تهران تأکید می‌کرد.

پس از امضای موافقتنامه تهران، ترکیه تأکید کرد که اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران توجیهی نخواهد داشت. با این حال این موافقتنامه مورد پذیرش غرب قرار نگرفت و اندکی بعد دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسید.

نام ترکیه که به قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه تهران رأی منفی داده است در ماه‌های اخیر در کنار چین به عنوان یکی از راه‌های گریز ایران از تحریم‌ها مطرح شده است.

با این حال دیوید کوهن، که به تازگی به عنوان جانشین استوارت لوی مقام مسئول در امور تحریم‌های ایران معرفی شده، در این زمینه به رادیو فردا گفته بود که این گونه نیست و آمریکا با متحدان خود در ترکیه مشغول رایزنی در این زمینه است.

وی همچنین افزوده بود که «مؤسسات مالی در ترکيه بسيار محتاط هستند و در حال خروج از همکاری با مؤسسات ايرانی هستند. به نظر من ميان سخنرانی‌های علنی مقام‌های ترکيه و اقداماتشان تفاوت هست.»

وی تأکید کرده بود که ایالات متحده ثباتی در تبادلات تجاری ايران و ترکيه نمی‌بيند و ابراز اميدواری کرده بود که مقام‌های ترکيه نيز مانند بازرگانان این کشور، در فشارها به ايران با جامعه بين‌الملل متحد شوند.

آمریکا و متحدان غربی‌اش ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به سلاح‌های اتمی است. اتهامی که بارها از سوی ایران رد شده و در مقابل تأکید شده است که برنامه اتمی ایران، صلح‌آمیز و هدف از آن تولید برق و رادیودارو است.
XS
SM
MD
LG