لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

تجمع های اعتراضی مخالفان در شهرهای ایران از سر گرفته شد


نمایی از اعتراض های روز ۲۵ بهمن در تهران
نمایی از اعتراض های روز ۲۵ بهمن در تهران
به دنبال فراخوان شورای هماهنگی راه سبز اميد و فعالان مدنی برای بزرگداشت هفتمين روز کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری در تظاهرات ۲۵ بهمن، گزارش ها حاکی است که تجمع های پراکنده معترضان در تهران آغاز شده است و برخی نيز مقابل رادیو و تلویزیون دولتی ایران اقدام به سر دادن شعار کرده اند.

سايت «سحام نيوز»، ارگان رسانه ای، مهدی کروبی در گزارش هايی خبر داده که در محورهای انقلاب – ولی عصر و در ميدان هفت تير و همچنين در خيابان سهروردی تجمعاتی شکل گرفته و مردم شروع به شعار دادن و فرياد الله اکبر هستند.



گزارش ها حاکی است که نيروهای ضد شورش در مناطق مرکزی و شلوغ تهران که احتمال تجمع معترضان در آنها زياد است حضور سنگينی دارند.

بر اساس اين گزارش ها، نيروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتور سيکلت ميدان ولی عصر را بسته اند.

یک شاهد عینی در گفت و گو با رادیو فردا از حضور سنگین نیروهای امنیتی در فلکه اول صادقیه خبر داد و گفت: «دور فلکه صادقیه تعداد زیادی از افراد گارد ویژه و لباس شخصی ها در حال حرکت هستند و اوضاع متشنج است. هر وقت چند نفر می خواهند دور هم جمع شوند آنها را پراکنده می کنند.»

یک شاهد عینی دیگر که در تقاطع خیابان ولیعصر – طالقانی بود به رادیو فردا گفت: «الان مردم در پیاده روها هستند. لشکر کشی امروز آنها خیلی زیاد بود و عملا امکان تجمع در خیابان وجود ندارد. ولی مردم در پیاده رو هستند و تعداد جمعیت خیلی زیاد است. در واقع مردم به سمت جنوب پایین می روند و بعد دوباره به سمت شمال بر می گردند.»

وی می افزاید: «به محض اینکه درگیری رخ می دهد مردم اقدام به دادن شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور می کنند.»



سايت جنبش راه سبز (جرس) از قول منابع خود نوشته است که جمعی از مردم با تجمع در برابر ساختمان صدا و سيما در خيابان ولی عصر اقدام به سر دادن شعار الله اکبر کرده اند.

این سایت همچنین به نقل از شاهدان عينی خبر داده که پليس در ميدان وليعصر به روی تجمع کنندگان گاز اشک آور پرتاب کرده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، گزارش داده که «با وجود تبليغات گسترده رسانه‌های صهيونيستی و فراخوان منافقين برای برگزاری تجمع در خيابان‌های تهران و همچنين اتخاذ تصميماتی در خارج برای کشته سازی، شاهد برقراری آرامش کامل در تهران هستيم.»

خبرگزاری آلمان در گزارشی، از آغاز دوباره تظاهرات مخالفان در تهران خبر داده و گفته است که معترضان شعار الله اکبر سر داده اند.



سایت «کلمه» نزدیک به میر حسین موسوی با اشاره به تجمع های پراکنده معترضان در خیابان ولی عصر، میدان انقلاب و خیابان آزادی نوشته است که نیروهای ضد شورش، امنیتی، انتظامی، لباس شخصی و بسیج در سطح شهر حضور پرشماری دارند و فضای شهر امنیتی است.

این سايت در گزارش ديگری گفته است: «خبرنگاران کلمه، فضای امروز شهر تهران را با سی خرداد ۸۸، مقايسه می کنند که از نوجوان تا پيرمرد در ميان نيروهای سرکوبگر هست.»

کلمه افزوده است: «نيروهای امنيتی و انتظامی به صورت بی هدف، مدام در حال رفت و آمد در ميان مردم هستند و گاه در خيابان وليعصر و محدوده های خيابان مطهری تا ميدان وليعصر، خيابان جمهوری و چهارراه وليعصر کارت شناسايی مردم را در پياده رو ها چک می کنند.»

تجمع در شهرهای دیگر

برخی گزارش ها نيز حاکی از بروز اعتراض هایی در شهرهای شيراز، اصفهان، رشت، سنندج و مهاباد است.



گزارش سايت سحام نيوز حاکی است که معترضان در شيراز در برخی از خيابان های مرکزی اين شهر از جمله خيابان «ملاصدرا» هفتمين روز شهادت دو تن از همراهان جنبش سبز را در حوادث ۲۵ بهمن گرامی داشتند.

اين گزارش می افزايد که اين تجمعات با واکنش نيروهای گارد ضد شورش مواجه شد و نيروهای نظامی تلاش کردند تا با باتوم و ارعاب خيابانها را از مردم معترض خالی کنند.

در اصفهان نيز تجمعی در ميدان انقلاب صورت گرفته و به طور پراکنده شعار می دهند. همچنين مهاباد، از شهرهای کردنشين ايران نيز شاهد اعتراض هايی بوده است.

تجمع های روز يکشنبه با واکنش رسانه های نزديک به دولت روبرو شده و خبرگزاری فارس از قول چند نماینده و شخصیت سیاسی هوادار دولت نوشته که «امروز منافقين (مجاهدين خلق) با همکاری فتنه گران قصد دارند سناريوی تجمعات جزيره ای و کوچک اما با سطح خشونت بالا و انبوه سازی کشته ها با اقدام مسلحانه را در دستور کار خود قرار دهند.»

اين خبرگزاری می گويد که اعضای سازمان مجاهدين خلق «در روزهای گذشته وارد کشور شده و تصميم دارند در صورت هر گونه تجمع احتمالی به منظور کشته سازی و با هدف ايجاد جو آشوب و خشونت، تعدادی از هموطنان مان را به شهادت برسانند.»

سایت «جوان آنلاین» نیز در این زمینه نوشته است: «با عدم اقبال مردم و بی توجهی آنان به سناریوی تکرار آشوب اسرائیلی در اول اسفند ماه، این سناریوی گروهک منافقین با شکست مواجه شد.»

این سایت نزدیک به سپاه پاسداران مدعی شده است: «با تنها ماندن گروهک منافقین، نیروهای امنتتی با اشراف بیشتری تحرکات آن ها را رصد کرده و در همین راستا لحظاتی پیش دو تیم ترور منافقین که مجهز به سلاح گرم و مواد منفجره بودند در میدان ونک توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.»

گزارش اين رسانه ها که از سوی منابع مستقل تاييد نشده است در ادامه ادعاهايی است که مسئولان جمهوری اسلامی پس از کشته شدن دو تن از شرکت کنندگان در تظاهرات روز ۲۵ بهمن مطرح کردند.

در اين تظاهرات، صانع ژاله، دانشجوی دانشکده هنر دانشگاه تهران که اهل پاوه بود و محمد مختاری به ضرب گلوله کشته شدند که مقام های ايران با معرفی کردن صانع ژاله به عنوان فردی بسیجی، قتل وی را به «منافقين» نسبت دادند.

اين در حالی است که مخالفان با انتشار عکس آقای ژاله با آيت الله منتظری و همچنين برخی از کارهای هنری و ادبی وی اعلام کردند که اين دانشجوی کرد بسيجی نبوده و از معترضان بوده است.

تظاهرات روز یکشنبه در حالی انجام می شود که میر حسین موسوی در حصر کامل خانگی قرار دارد و مهدی کروبی از حمله موتورسوارها به منزل مسکونی اش خبر داده است.
XS
SM
MD
LG