لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

درخواست بریتانیا برای تشکیل «ائتلافی داوطلبانه» برای تحریم بیشتر ایران


دیوید کامِرون، نخست‌وزیر بریتانیا.
دیوید کامِرون، نخست‌وزیر بریتانیا.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، خواستار تشکیل «ائتلافی از کشورهای داوطلب» در میان اعضای اتحادیه اروپا شد تا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران که از نگاه وی «کشوری در حال مطرود شدن» است، اعمال کنند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز»، دیوید کامرون که در حال سفر به کشورهای عرب منطقه خلیج فارس است این مطلب را روز چهارشنبه در قطر پس از توافق برای امضای یک قرارداد گازی دو میلیارد دلاری با قطر بیان کرد.

به نوشته «فایننشال تایمز»، این فراخوان از سوی نخست‌وزیر بریتانیا به این خاطر صورت می‌گیرد که احتمال رسیدن به اجماع در میان همه ۲۷ کشور اتحادیه اروپا برای افزودن به تحریم‌ها علیه ایران به میزان زیادی کاهش یافته‌است.

بنا بر این گزارش، اعضای اتحادیه اروپا بر این باورند که مخالفت ایتالیا، اتریش و یونان با افزودن بیشتر به تحریم‌های علیه ایران ممکن است دستیابی به اجماع کامل در این مورد را با مشکل مواجه کند.

دیوید کامرون در قطر گفت: «ایران در مسیر کنونی خود به سمتی می‌رود که تبدیل به کشوری مطرود، بدون دوست و بدون پول بشود که جایی برای رفتن ندارد.»

نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «بریتانیا و شرکای بین‌المللی‌اش آماده مذاکره هستند ولی ما اهل فریب خوردن هم نیستیم. ما هم‌چنان راه‌هایی را برای افزودن بر فشارها خواهیم یافت.»

دیوید کامرون در ادامه با اشاره به حکومت ایران گفت: «آنها تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند و اقتصادشان ضعیف و آسیب‌پذیر است و رژیم تنها از طریق سرکوب مخالفان سیاسی خود است که برپا مانده‌است.»

وی با ابراز «نگرانی زیاد» در مورد برنامه هسته‌ای ایران، از شرکای بین‌المللی بریتانیا خواست تا «فریب نخورند» و خواستار تشکیل ائتلافی از کشورهای داوطلب شد تا تحریم‌های مضاعفی را بر جمهوری اسلامی اعمال کنند.

بریتانیا در گذشته در چارچوب اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا گذاشته و هم‌چنین به صورت جداگانه نیز محدودیت‌هایی را بر بانک‌های طرف معامله ایران اعمال کرده‌است اما تاکنون هیچگاه ایده‌ای مبنی بر تشکیل گروهی جداگانه برای تحریم بیشتر ایران خارج از چارچوب‌های اتحادیه اروپا مطرح نکرده‌بود.

قدرت‌های اروپایی و آمریکایی می‌کوشند تا با اعمال فشار بر ایران، مقامات ایرانی را به «شفاف‌سازی» بیشتر و رفع نگرانی‌های غرب درخصوص احتمال استفاده نظامی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ترغیب کنند.

پاییز گذشته، پس از آنکه سازمان ملل در قطعنامه‌ای تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشت، اتحادیه اروپا نیز بسته‌ای سختگیرانه از تحریم‌ها را بر جمهوری اسلامی اعمال کرد.

پیشتر سالومه زورابیشویلی، مدیر کمیسیون سازمان ملل برای نظارت بر تحریم‌های ایران، در پاسخ به پرسش رادیو فردا در مورد میزان تأثیرگذاری این تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی گفته بود: «هم اکنون ما به جرئت می‌توانیم بگوییم که ممکن است تحریم‌ها مقام‌های ایران را از اصرار بر این برنامه منصرف نکرده باشد، اما برنامه هسته‌ای را کند کرده است.»
XS
SM
MD
LG