لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

آزادی دو گزارشگر رادیو اروپای آزاد پس از بازداشت چند ساعته در قاهره


دو گزارشگر اعزامی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی پس از آنکه برای چند ساعت در قاهره در بازداشت بودند، آزاد شدند و خود را به اروپا رساندند.

رابرت تیت و عبدلیلا نُعیمی، که برای پوشش خبرهای مصر به قاهره رفته بودند، کمی پس از ورود به قاهره بازداشت شده‌ بودند.

بر پایه گزارش‌ها این دو خبرنگار، که هر دو تابعیت بریتانیایی دارند، توسط مأموران مصری مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند اما حال عمومی آنها مناسب توصیف شده است.

در چند روز گذشته برخی از گزارشگران رسانه‌های خارجی توسط هواداران حکومت، مورد آزار و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

از جمله روز چهارشنبه گذشته، ۱۳ بهمن ماه، همزمان با درگیری شدید و خونین در میدان تحریر (رهایی) قاهره، اغلب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خارجی به علاوه عده‌ای از خبرنگاران مصری، مورد حمله طرفداران حسنی مبارک قرار گرفتند.

دولت مصر پیش از این فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره را غیرقانونی اعلام کرده و شماری از خبرنگاران و گزارشگران این بازداشت کرده بودند.

بازداشت گزارشگران اعزامی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، که روز جمعه ۱۵ بهمن صورت گرفت، حلقه دیگری از فشار بر گزارشگرانی بود که قصد پوشش ناآرامی‌ها در مصر را داشتند.

آقای تیت ظهر روز جمعه، در شرایطی دستگیر شد که در حال ارسال گزارش تلفنی به دفتر رادیو اروپای آزاد در پراگ بود.

آن طور که خبرنگار محلی رادیو اروپای آزاد در قاهره گفته است، هر دو گزارشگر اعزامی، پس از دستگیری به یکی از قرار گاه‌های پلیس در منطقه الازهر منتقل شده بودند.

در زمان دستگیری گزارشگران اعزامی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، جی تالسون مدیر خبر این سازمان رسانه‌ای اعلام کرده بود که ما از دولت مصر می‌خواهیم بلافاصله همکاران ما را به همراه کلیه تجهیزاتشان آزاد کند.

آقای تیت خبرنگار حوزه جنوب غربی آسیاست و پیش از پیوستن به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، سابقه فعالیت در روزنامه معتبر بریتانیایی گاردین را در کارنامه فعالیت‌های حرفه‌ای خود دارد.
XS
SM
MD
LG