لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

معمر قذافی: همه مردم لیبی به من مهر می ورزند


محاصره یکی از تانک‌های ارتش توسط مخالفان دولت قذافی در زاویه، ۸ اسفند
محاصره یکی از تانک‌های ارتش توسط مخالفان دولت قذافی در زاویه، ۸ اسفند
معمر قذافی، رهبر ليبی که کشورش شاهد تظاهرات مردمی و سرکوب آن ها از سوی نيروهای نظامی است، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که مردم کشورش او را «دوست دارند و به او عشق و مهر می ورزند و حاضرند برايش بميرند.»

آقای قذافی در گفت وگو با خبرنگارانی از شبکه های تلويزيونی بی بی سی نيوز و ای بی سی نيوز گفت: «هيچ تظاهرکننده ای که شهروند ليبی باشد، در خيابان نيست. هيچ کس هم مخالف من نيست چرا که دليلی ندارد کسی مخالف من باشد. چرا کسی اصلا بايد با من مخالفت کند؟»

اين در حالی است که اعتراض های جهانی نسبت به سرکوب معترضان و کشتار غيرنظاميان در ليبی بالا گرفته و رهبران کشورهای جهان خواستار توقف اين حملات شده اند. آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد دستکم ۳۰ ميليارد دلار از دارايی های معمر قذافی و نزديکانش را در حوزه قضايی آمريکا توقيف کرده است.

استراليا ممنوعيت پرواز در حريم هوايی ليبی را به اجرا درآورده و آلمان خواستار توقف پرداخت پول فروش نفت ليبی به مدت دوماه شده است.

بان گی مون دبيرکل سازمان ملل متحد می گويد در جريان درگيری ها در ليبی دستکم يک هزار تن کشته شده اند. هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا روز دوشنبه در ژنو و در مجمع شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «مردم با يک صدای واحد می گويند قذافی بايد برود.»

معمر قذافی در گفت وگوی تلويزيونی خود با شبکه تلويزيونی ای بی سی گفت: «من تعجب می کنم که ما با غرب متحد هستيم که با القاعده بجنگيم ولی حالا که ما در حال مبارزه با تروريست ها هستيم، آن ها ما را ترک می کنند. شايد دلشان می خواهد ليبی به اشغال دربيايد.»

آقای قذافی همچنين در اين گفت وگو گفته نمی تواند «کناره گيری» کند چرا که «نه شاه است و نه رييس جمهوری» که بخواهد از قدرت کنار برود.

خبرنگاری بی بی سی پس از این گفت وگو که در رستورانی در طرابلس انجام شده، گفته که قذافی «آرام، سرخوش و خونسرد» بود و خیلی آرام می گفت هیچ اتفاقی در کشور در جریان نیست.

ادامه درگیری ها در لیبی

در ادامه ناآرامی‌های لیبی و پس از آن‌که بخش اعظمی از شرق کشور به تصرف مخالفان حکومت قذافی در آمده، معترضان توانسته‌اند شهرهای بیشتری در غرب این کشور و در نزدیکی طرابلس،‌ پایتخت لیبی را به تصرف در آورند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مخالفان شهر مصراته لیبی که از چند روز پیش به نوشته خبرگزاری‌ها کنترل شهر را به دست گرفته بودند، روز دوشنبه اعلام کردند که بخش اعظم پایگاه هوایی ارتش در مصراته را به کنترل خود درآورده و یک هواپیمای ارتشی را هم سرنگون کرده‌اند.

یک شاهد عینی به این خبرگزاری گفته است که تلاش برای به تصرف کامل پایگاه هوایی ارتش در شهر مصراته، در ۲۲ کیلومتری طرابلس، از شب گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. وی همچنین افزوده است که حامیان معمر قذافی تنها کنترل بخش کوچکی از این پایگاه را در اختیار دارند و این در حالی است که بخش اعظم این پایگاه و انبار مهمات آن نیز در اختیار مخالفان است.

این شاهد عینی همچنین افزوده است که یک هواپیمای حامیان دولت قذافی نیز صبح دوشنبه و زمانی که به سوی رادیو محلی شهر تیراندازی می‌کرده، سرنگون شده است.

علاوه بر این خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از به تصرف در آمدن شهر نالوت در ۲۳۵ کیلومتری طرابلس،‌توسط معترضین خبر داده است.

همچنین به گفته یکی از اعضای کمیته انقلابی لیبی، مخالفان توانسته‌اند کنترل ۹ شهر غربی دیگر، از جمله جادو، یفرن و غریان نیز به دست بگیرند.

در روزهای گذشته معترضان غرب لیبی شهرهای زاویه، مصراته و زواره را هم به کنترل خود درآورده بودند.

علاوه بر این، دولت در هفته گذشته نیز کنترل بخش اعظمی از شرق کشور که بیشترین چاه های نفتی لیبی در آن‌جا قرار دارد را نیز از دست داده بود.

در حال حاضر مخالفان در شهرهای به تصرف در آمده در حال تشکیل «شورای ملی» در شهرهای مختلف لیبی هستند.

همچنین مصطفی عبدالجلیل، وزیر مستعفی دادگستری لیبی اعلام کرده است که تا زمان برگزاری انتخابات در لیبی در سه ماه آینده، یک دولت انتقالی در لیبی بر سر کار خواهد آمد.

در همین زمینه روز یکشنبه جان مک‌کین و جو لیبرمان، دو سناتور ارشد ایالات متحده از واشینگتن خواستند تا دولت انتقالی لیبی را به رسمیت شناخته و آن را از لحاظ کمک‌های انسانی و تسلیحاتی مورد حمایت قرار دهد.

تأکید شورای حقوق بشر سازمان ملل بر حمایت از مردم لیبی

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز که روز دوشنبه دیدار ۴ هفته‌ای خود را در ژنو را آغاز کرد، در نخستین روز از این نشست تأکید خود را بر حمایت از مخالفان حکومت معمر قذافی گذاشت.

ناوی پیلای، کمیساریای عالی شورای حقوق بشر تأکید کرد که با توجه به تداوم خشونت در لیبی،‌این شورا همچنان نگرانی خود را نسبت به وضعیت شهروندان لیبی ابراز می‌کند.

خانم پیلای همچنین از جامعه جهانی خواست تا از قیام مردم در کشورهای مختلف جهان عرب حمایت کرده و مانع از قدرت گرفتن دوباره رهبران این کشورها شوند.

وی همچنین بر ایجاد اصلاحات در جهان عرب تأکید کرد و افزود که این اصلاحات باید «سریع و باثبات» باشند.

در این نشست هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده نیز، همصدا با باراک‌ اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، از معمر قذافی خواست تا از سمت خود کناره‌گیری کند.

هیلاری کلینتون تأکید کرد که رژیم معمر قذافی بدون «خون‌ریزی» بیشتر باید پایان یابد.

یک سفیر دیگر لیبی از سمت خود استعفا کرد

روز دوشنبه همچنین سفیر لیبی در آفریقای جنوبی، ضمن استعفا از سمت خود خواستار برکناری معمر قذافی و پایان یافتن کشتار «مردم بیگناه» شد.

وی تأکید کرد که مردم لیبی در چهار دهه گذشته نهایت همکاری را با دولت معمر قذافی کرده‌اند و اکنون آقای قذافی باید در جهت منافع کشور از قدرت کناره‌گیری‌ کند.

پیشتر نیز چند تن از سفرای و دیپلمات‌های لیبی در کشورهای مختلف در اعتراض به کشتار شهروندان لیبی توسط حکومت معمر قذافی از سمت خود استعفا کرده‌ بودند.

علاوه بر این آفریقای جنوبی نیز یکشنبه شب، سفارت‌خانه خود در لیبی را تعطیل و ۳۰ شهروند خود که در این سفارت به کار مشغول بودند را نیز از لیبی خارج کرد.
XS
SM
MD
LG