لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

باراک اوباما: معمر قذافی باید برود


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالت متحده روز پنج‌شنبه گفت که معمر قذافی، رهبر لیبی، مشروعیت خود برای رهبری را از دست داده و «باید برود.»

رئیس جمهوری آمریکا که در یک نشست مشترک خبری در کاخ سفید با همتای مکزیکی خود فلیپه کالدرون سخن می‌گفت افزود که در صورت شدت گرفتن بحران انسانی در لیبی، ایالات متحده و جامعه بین‌الملل باید آماده باشند تا اقدامات سریعی برای متوقف کردن خشونت‌ها علیه شهروندان لیبی انجام دهند.

باراک اوباما اظهار داشت که اگر وضعیتی پیش بیاید که معمر قذافی در طرابلس، پایتخت لیبی، «محکم بنشیند» و از ترک قدرت خودداری کند، در آن صورت ایالات متحده ممکن است به دنبال راهی برای رساندن کمک و مواد غذایی به لیبیایی‌ها باشد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود که ایالات متحده «تعداد زیادی گزینه» را برای رسیدگی به پرونده خشونت‌های معمر قذافی و خانواده‌اش علیه مردم لیبی در دست بررسی دارد.

کاخ سفید شنبه گذشته نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت شده‌بود.

روز پنج‌شنبه هم‌چنین پنتاگون اعلام کرد که مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد حکومت لیبی در هفته‌های اخیر برای سرکوب مردم خود از هواپیماهای جنگی استفاده کرده‌است.

نیروهای قذافی بامداد پنجشنبه بمباران شهر بریقه در شرق لیبی را از سرگرفتند. مخالفان معمر قذافی روز چهارشنبه موفق شدند حملات زمینی و هوایی نیروهای دولتی را در این شهر دفع کنند.

دیوان بین‌الملی لاهه روز پنج‌شنبه تحقیقات خود درخصوص جنایات احتمالی حکومت لیبی علیه مردم این کشور را آغاز کرد.

آغاز هفته جاری، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، موضوع بررسی امکان اعمال منطقه ممنوع پرواز بر فراز لیبی را در مجلس عوام آن کشور مطرح ساخت و اطلاع داد که وزیر دفاع و رئیس ستاد نیروهای مسلح را مأمور نموده که در این زمینه با کشور‌های هم‌پیمان مشورت‌های لازم را به عمل آورند. کامرون در همان جلسه تأکید کرد: «استفاده از امکانات نظامی در لیبی به هیچ وجه منتفی نیست.»

اظهارات مقامات غربی در مورد بررسی مداخله مستقیم در لیبی در حالی بیان می‌شود که همزمان با انتشار گزارش‌هایی از حرکت ناوهای جنگی آمریکا به طرف آب‌های لیبی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه نسبت به «دخالت نظامی» کشورهای غربی در شمال آفریقا هشدار داد.


طرح میانجیگری هوگو چاوز

دولت لیبی طرح هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا برای ارسال کمیسیونی جهت میانجیگری میان طرفین درگیر در لیبی را پذیرفت.

سخنگوی هوگو چاوز روز پنج‌شنبه با اعلام این مطلب به خبرگزاری رویترز گفت که قرار است کمیسیون مذاکره‌کننده با طرفین یک کمیسیون بین‌المللی باشد.

روز پنج‌شنبه هم‌چنین عمرو موسی، رئیس اتحادیه عرب، پس از دیدار با عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در قاهره گفت که اتحادیه عرب طرح هوگو چاوز را در دست بررسی دارد. به گزارش رویترز، وی افزود که ارائه جزئیات بیشتر این طرح به عهده ونزوئلا است و اتحادیه عرب هم‌اکنون تنها در مرحله بررسی این طرح قرار دارد.

هوگو چاوز که خود را یک «انقلابی ضد امپریالیسم» می‌نامد روابط نزدیکی با معمر قذافی، رهبر لیبی دارد. آقای چاوز در سخنرانی‌های اخیر خود گفت که «واشینگتن در مورد گزارش‌های مربوط به سرکوب مخالفان توسط قذافی اغراق می‌کند تا برای حمله به لیبی توجیهی بسازد.»

در همین حال مصطفی عبدالجلیل، رهبر شورای مخالفان معمر قذافی در شرق لیبی به نام «شورای ملی لیبی» روز پنج‌شنبه به شبکه الجزیره گفت که با طرح مذاکره با معمر قذافی مخالف است و با هوگو چاوز هم هیچ تماسی نداشته‌است.

«جبرئیل» یکی از نمایندگان «شورای ملی لیبی» نیز در همین روز به نمایندگی از رهبر این شورا به خبرگزاری رویترز گفت که اگر قرار است مذاکره‌ای انجام شود موضوع آن تنها یک چیز، و آن هم چگونگی خروج معمر قذافی از کشور یا کناره‌گیری او از قدرت است.

وی در شهر البیضا به رویترز گفت: «ما در مورد هیچ راه حل سیاسی مذاکره نخواهیم کرد. ما خواستار محاکمه قذافی هستیم اما اگر به او راه برون‌رفت از قدرت ندهیم هم مطمئنیم که افراد بیشتری کشته خواهند شد.» این نمایندگان تأکید کردند که به این خاطر، تنها در مورد خروج معمر قذافی از قدرت حاضر به گفت‌وگو هستند.
XS
SM
MD
LG