لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

گسترش درگیری‌ها در لیبی؛ سرکوب تظاهرات مخالفان در طرابلس


مخالفان معمر قذافی در حال نماز در نزدیکی محل نبرد رأس لانوف، ۴ مارس ۲۰۱۱.
مخالفان معمر قذافی در حال نماز در نزدیکی محل نبرد رأس لانوف، ۴ مارس ۲۰۱۱.
نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، روز جمعه دامنه حملات خود به مناطقی که در دست مخالفان است را گسترش داده و در طرابلس نیز به سرکوب تظاهرکنندگان پرداختند.

بنا بر گزارش‌ها، مخالفان معمر قذافی قصد داشتند پس از نماز جمعه، در طرابلس، پايتخت ليبی، دست به راهپیمایی بزنند ولی هواداران قذافی با شلیک گلوله‌های لاستیکی و پرتاب گاز اشک‌آور این جمعیت که حدود ۱۵۰۰ نفر بودند را پراکنده کردند.

در همین حال، نیروهای مخالف حکومت لیبی که مناطقی از شرق این کشور را در دست دارند روز جمعه گفتند در حملات خود به سوی غرب، موفق شده‌اند کنترل فرودگاه شهر نفت‌خیز «رأس لانوف» را به‌دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پزشکان بیمارستان‌های رأس لانوف از شمار زیادی کشته و زخمی در جریان این درگیری‌ها خبر می‌دهند.

در همین حال، یک سخنگوی حکومت لیبی روز جمعه به رویترز گفت که نیروهای هوادار قذافی امید دارند که «احتمالاً امشب» کنترل شهر «زاویه» را از دست نیروهای مخالف حکومت بیرون آورند. ساکنان شهر زاویه که در ۵۰ کیلومتری طرابلس قرار دارد می‌گویند که نیروهای معمر قذافی روز جمعه در این شهر دست کم ۳۰ تن را کشته‌اند.

بامداد جمعه گزارش‌هایی در مورد بمباران شهرهای بریقه و اجدابیا در لیبی منتشر شد و بعد از ظهر جمعه عبدالجلیل، رهبر شورای مخالفان معمر قذافی گفت که مخالفان حکومت مقاومت خود را تا زمانی که تمامی لیبی «آزاد نشده» ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر، روز جمعه، پلیس بین‌الملل هشداری را در مورد معمر قذافی و ۱۵ تن دیگر از افراد خانواده و نزدیکان او صادر کرد تا از این راه مسئله تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم قذافی را تقویت کند.

پلیس بین‌الملل، اینترپل، با اعلام این هشدار گفت که هم‌اینک «مشخص شده‌است که معمر قذافی و بستگان و هم‌پیمانان او در طراحی حملات علیه شهروندان غیر نظامی، از جمله بمباران هوایی این شهروندان دست داشته‌اند.»

این هشدار از سوی سازمان اینترپل به ۱۸۸ کشور عضو این سازمان فرستاده شده که این اطلاعات می‌تواند باعث ممنوعیت سفر افراد یاد شده و مسدود شدن دارایی‌های آنها شود.

گزارش‌ها حاکی است که امدادگران بین‌المللی روز جمعه تلاش‌های خود را برای پناه دادن به سیل جمعیتی که به مرزهای لیبی با دیگر کشورها آمده‌اند افزایش دادند و هم‌اینک از شدت موج افراد مانده در مرزها کاسته شده‌است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت که معمر قذافی، رهبر لیبی، مشروعیت خود برای رهبری را از دست داده و «باید برود

دیوان بین‌الملی لاهه نیز روز پنج‌شنبه تحقیقات خود درخصوص جنایات احتمالی حکومت لیبی علیه مردم این کشور را آغاز کرد.

شورش‌ها و اعتراض‌های معترضان در ليبی بيش از دو هفته است که آغاز شده و این اعتراضات بخشی است از موج اعتراضی در بسیاری از کشورهای جهان عرب که آغاز آن از تونس بود.
XS
SM
MD
LG