لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

«مناطق دیگری در شرق لیبی به دست مخالفان افتاد»


نیروهای مخالف قذافی
نیروهای مخالف قذافی
در حالی که مخالفان حکومت معمر قذافی، رهبر لیبی، از تصرف مناطق دیگری در شرق این کشور خبر می‌دهند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان گلوله‌باران شهر زاویه توسط نیروهای وفادار به قذافی شمار زیادی از ساکنان این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، روز شنبه شهر زاویه، واقع در نزدیکی طرابلس، پایتخت این کشور را به شدت گلوله‌ باران کرده و «شمار زیادی» از ساکنان این شهر را کشته‌اند.

یک پزشک ساکن این شهر با متهم کردن نیروهای دولتی به ارتکاب «نسل‌کشی» در جریان حمله سنگین روز شنبه به شهر زاویه گفته است: «این اقدام یک نسل‌کشی واقعی بود. اوضاع در این شهر بحرانی است. آنها شمار زیادی از مردم را کشته‌اند.»

شهر زاویه که در ۵۰ کیلومتری غرب طرابلس، پایتخت لیبی قرار دارد، یکی از مراکز بسیار مهم برای مخالفان حکومت معمر قذافی به شمار می‌آید.

مخالفان روز شنبه موفق شده‌اند، نیروهای دولتی را که به انواع سلاح‌های سنگین از جمله تانک مجهز بودند، از محدوده مرکزی این شهر که حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، عقب برانند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، روز جمعه در جریان نبرد سنگینی وارد شهر زاویه شده و کنترل بخش‌هایی از این شهر را به دست گرفته بودند.

بر اساس این گزارش‌ها در جریان این درگیری‌ها دست کم ۳۰ نفر کشته و ۱۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌ بودند.

مخالفان می‌گویند، نیروهای دولتی با استفاده از سلاح‌های سنگین و از جمله تانک به این شهر حمله‌ور شده بودند.

از سوی دیگر مخالفان حکومت لیبی روز شنبه اعلام کردند، بخش‌های دیگری از شرق این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

پس از بندر نفتی رأس لانوف، که در روز شنبه به تصرف مخالفان درآمده بود، شهر بن‌جواد نیز به دست آنها افتاده است و مخالفان اعلام کرده‌اند، هدف بعدی آنها شهر بندری سرت، است.

این شهر زادگاه معمر قذافی، رهبر لیبی است و تصرف آن توسط مخالفان پیروزی بزرگی برای آنها به شمار می‌آید و به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، هزاران نفر از مخالفان معمر قذافی برای نبرد با نیروهای وفادار به حکومت رهسپار این شهر شده‌اند.

همچنین بر اساس اعلام منابع بیمارستانی در جریان درگیری‌ها در شرق لیبی در روز جمعه دست‌کم ۲۶ نفر جان خود را از دست دادند.

در این میان در حالی که فشارهای جهانی علیه معمر قذافی رو به افزایش است، روز شنبه، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، اعلام کرد، کشورش سرگرم رایزنی با بریتانیا درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی است.

وی در این باره گفته است: «ما به همراه بریتانیایی‌ها در حال تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از حملات هوایی علیه مخالفان حکومت در لیبی هستیم.»

مصطفی عبدالجلیل، وزیر پیشین دادگستری لیبی، که اکنون ریاست شورای دولت موقت را در بنغازی در دست دارد، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته ‌است، با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور، مانع از حملات هوایی نیروهای دولتی به مخالفان شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز جمعه اعلام کرده بود، موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی همچنان در دست بررسی است و ایالات متحده هیچ گزینه‌ای را در مورد لیبی از دستور کار خارج نمی‌کند.

در این میان مخالفان حکومت معمر قذافی شورایی را با نام شورای ملی لیبی در شهر بنغازی تشکیل داده و آن را تنها نماینده این کشور معرفی کرده‌اند.

از سوی دیگر با گذشت حدود دو هفته از آغاز ناآرامی‌ها در لیبی، آینده تحولات در این کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هر روز خطوط تماس میان طرف‌های درگیر جابجا می‌شود.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، از زمان آغاز اعتراض‌ها و درگیری‌ها در لیبی حدود ۶۰ درصد از میزان تولید نفت این کشور کاسته شده است و هزاران کارشناس و کارگر خارجی این کشور را ترک کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG