لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

اتحادیه اروپا هیئت حقیقت‌یاب به لیبی فرستاد


در آستانه نشست پنجشنبه آینده وزیران خارجه اتحادیه اروپا و نیز نشست اضطراری روز جمعه آنان در مورد بررسی وضعیت بحرانی در لیبی و کشورهای عرب، کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه روز یکشنبه یک گروه حقیقت‌یاب به لیبی اعزام کرده است.

بر اساس بیانیه دفتر کاترین اشتون، گروه کارشناسان بحران اتحادیه اروپا که روز یکشنبه به سرپرستی آگوستینو میوتسو عازم لیبی شده است، اولین گروه بین‌المللی از این دست است که از زمان دامن گرفتن اعتراض‌ها به معمر قذافی، رهبر لیبی، به این کشور سفر می‌کند.

مأموریت این گروه حقیقت‌یاب، به دست دادن ارزیابی لازم برای اقدام‌های بعدی در مورد لیبی عنوان شده است.

گروه حقیقت‌یاب اعزامی اتحادیه اروپا بخشی از دایره جدیدی است که در این اتحادیه برای چاره‌جویی بحران، به سرپرستی آگوستینو میوتسو تشکیل شده است.

وزیرات خارجه اروپایی که روز پنجشنبه در بروسکل گرد هم می‌آیند، روز جمعه نیز در نشست اضطراری این اتحادیه برای بررسی تحولات لیبی و جهان عرب تشکیل جلسه خواهند و خانم اشتون در بیانیه خود تأکید کرده است که اتحادیه اروپا برای تصمیم‌سازی در این نشست‌ها نیاز به «اطلاعاتی دست اول و روزآمد» دارد.

اعزام گروه حقیقت‌یاب اتحادیه اروپا همزمان با آن صورت گرفته است که گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، روز یکشنبه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «ولت آم زونتاگ» بر قطع «شریان‌های اقتصادی» لیبی تأکید کرده است.

وزیر خارجه آلمان همچنین خواستار آن شده است که تحریم‌های جدیدی علیه رژیم معمر قذافی اتخاذ شود.

در حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل متحد، علاوه بر اعمال ممنوعیت سفر علیه معمر قذافی و نزدیکانش، خواستار مسدود کردن دارایی‌های آنان شده است و همچنین بر تحقیقات در مورد «جنایت علیه بشریت» در جریان سرکوب مخالفان قذافی در هفته‌های گذشته تأکید کرده است.

اقدام اتحادیه اروپا برای اعزام گروه حقیقت‌یاب به لیبی در حالی است که بریتانیا نیز روز یکشنبه، یک تیم دیپلماتیک را راهی بنغازی کرد تا با شورشیان لیبی گفت‌وگو کند.

بر اساس گزارش ساندی تایمز، شورشیان در شرق لیبی هشت تن از نیروهای ویژه بریتانیا را به همراه یک دیپلمات این کشور به اسارت در آورده‌اند.

با این حال وزیر دفاع بریتانیا با تأیید اعزام یک گروه دیپلماتیک به شرق لیبی حاضر نشد در مورد جزئیات مأموریت این گروه اظهار نظر کند و تنها به این نکته اکتفا کرد که بریتانیا قصد دارد تا با یاری رساندن به مخالفان، شاهد سقوط حکومت قذافی و گذر لیبی به ثبات باشد.
XS
SM
MD
LG