لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

هواداران قذافی کنترل شهر نفتی «رأس لانوف» را در دست گرفتند


رأس لانوف
رأس لانوف
نیروهای وفادار به معمر قذافی با حملات مداوم به شورشیان در بندر نفتی «رأس لانوف»، این شهر را از مخالفان باز پس گرفته‌اند. این پیشروی در حالی صورت می‌گیرد که سران اتحادیه عرب اعلام کرده‌اند قرار است روز شنبه بر سر به رسمیت شناختن شورای مخالفان لیبی به بحث بنشیند.

بر اساس گزارش های رسیده، حامیان حکومت لیبی روز پنجشنبه حملات گسترده‌ای را به شهر رأس لانوف آغاز کردند و به گفته بشیر عبد‌القادر، یکی از فرماندهان مخالفان، در پی حملات هوایی و بمباران‌های صورت گرفته از سوی نیروهای معمر قذافی، مخالفان ناچار شدند تا ۲۰ کیلومتر به سمت شرق عقب‌نشینی کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در جریان درگیری‌های رأس لانوف، پالایشگاه نفتی این شهر طعمه حریق شده است و همچنان در آتش می‌سوزد.

مخالفان، حملات هوایی حامیان دولت را عامل این آتش‌سوزی می‌دانند و این در حالی است که دولت لیبی حمله به پالایشگاه رأس لانوف را تکذیب کرده است.

حملات نیروهای معمر قذافی به مخالفان در حالی صورت می‌گیرد که سران اتحادیه آفریقا جمعه شب اعلام کردند که تصمیم دارند نشستی را برای پایان دادن به بحران لیبی برگزار کنند.

علاوه بر این قرار است که سران اتحادیه عرب بر سر به رسمیت شناختن «شورای ملی» مخالفان لیبی که در بنغازی پایه‌گذاری شده، با یکدیگر گفت‌و گو کنند.

روز شنبه «شورای ملی» با ارسال نامه‌ای به عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب، از این اتحادیه خواست تا با اعلام «حریم هوایی ممنوعه بر فراز لیبی و شناخت شورای انتقالی ملی به عنوان نماینده لیبی پایان‌بخش کشتار در لیبی باشند».

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش کرده است که آقای موسی در گفت‌و‌گو با یک مجله آلمانی اعلام کرده که اتحادیه عرب خواستار اعلام منطقه هوایی پرواز ممنوع بر فراز لیبی است و حاضر است در به اجرا گذاشتن این طرح همکاری کند.

در همین زمینه کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه اعلام کرد که بنا دارد در روز یکشنبه به قاهره سفر کرده و در مورد اعمال این طرح با عمرو موسی گفت‌و‌گو کند.

اتحادیه اروپا روز جمعه خواستار برگزاری نشست اضطراری با اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا برای بررسی بحران جاری لیبی شد.

این اتحادیه همچنین روز جمعه در نشست خود کناره‌گیری «فوری» معمر قذافی از قدرت را خواستار شد و در این میان، فرانسه صراحتا و خارج از چارچوب اتحادیه، شورای مخالفان معمر قذافی را به عنوان نماینده رسمی لیبی به رسمیت شناخت.
XS
SM
MD
LG