لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

چندین کشته و زخمی در درگیری در زندان قزل‌حصار کرج


مقامات ایران می گویند: در پی تلاش تعدادی از زندانیان محکوم به اعدام برای فرار از زندان قزل‌حصار کرج، چند نفر از آنها کشته شده و ۳۳ تن دیگر نیز زخمی شدند.

در همین حال تلویزیون دولتی ایران از کشته شدن دست کم ۹ نفر خبر داده است. طبق این گزارش درگیری زندانیان با زندان‌بانان در مهلت تنفس زندانیان صورت گرفت و مأموران پس از ۹ ساعت تلاش توانستند اوضاع را به کنترل خود درآورند.

روابط عمومی سازمان زندان‌های ایران در وب‌سایت خود این گروه از زندانیان اعدامی را «شرور و قاچاقچی مواد مخدر» نام برد «که با حضور مقتدرانه عوامل مسئول و همکاری سایر زندانیان که مخالف اقدام آنها بودند در اجرای نقشه خویش ناکام ماندند.»

به نوشته این منبع، این زندانیان «با برخورد جدی و قاطع مأمورین مواجه شدند و نهایتاً در اثر درگیری ایجاد شده معدودی از آنها مصدوم و مجروح گردیده و چند نفر هم در اثر جراحت وارده و گازگرفتگی ناشی از دود و آتش جان باختند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها نیز گفت که «عاملان اصلی این اغتشاش شناسایی شدند و تحقیقات قضایی در این‌باره آغاز شده‌است.»

وی این اقدام زندانیان اعدامی را «تخریب اموال و آتش‌سوزی به بهانه فرار» و «توطئه» نامید.

شمار اعدام‌ها در ایران در ماه‌های اخیر روند صعودی داشته‌است که این امر اعتراض و نگرانی نهادهای جهانی را نیز به دنبال داشته‌است.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر بر اساس گزارش‌های رسمی، شمار اعدام‌شدگان در ایران را در ۲۴ روز نخست ماه ژانویه سال جاری میلادی دست‌کم ۷۳ نفر اعلام کرده بود.

در همین رابطه سارا لی‌ويتسون، مدير بخش خاورميانه در سازمان حقوق بشر با بیان این که «مقام‌های جمهوری اسلامی هيچگونه احترامی برای جان انسان‌ها قائل نيستند»، در این باره گفته‌است: «با ادامه روند جاری مقام‌های ايران بيش از ۱۰۰۰ زندانی را پیش از پایان سال ۲۰۱۱ به قتل خواهند رساند.»

از این جمله در ندامتگاه قزل‌حصار کرج در روز هفتم بهمن‌ماه امسال هفت نفر از «قاچاقچیان مواد مخدر» به دار آویخته شدند.

در آذرماه سال ۸۷ یک سرباز نگهبان در زندان قزل حصار با شلیک گلوله به چند زندانی، یک نفر را کشت و پنج تن دیگر را مجروح کرد. به نقل از یکی از مسئولان نیروی انتظامی، سرباز مذکور بعداً با گلوله خودکشی کرد.

قزل‌حصار از زندان‌های بزرگ ایران است و در ۳۰ کیلومتری غرب شهر تهران واقع شده‌است.

به گفته رئیس سازمان زندان‌ها از یک سال و نیم گذشته تاکنون با وجود افزایش حدود ۵۵ هزار زندانی به تعداد محبوسان در ایران، فضای موجود در زندان‌ها هم‌چنان در سطح پیشین باقی مانده‌است.
XS
SM
MD
LG