لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

گوگل: دولت چين جی ميل را مسدود کرد


شرکت گوگل دولت چين را متهم کرده است دسترسی کاربران به جی ميل را مشکل کرده است.

به نوشته روزنامه انگليسی ديلی تلگراف طی هفته های اخير دسترسی کاربران به جی ميل در داخل چين با دشواری هايی همراه شد و تعدادی از خبرنگاران خارجی ساکن اين کشور می گويند که صفحه اشتراک و پست الکترونيکی آنها هک شده است.

بروز اين مشکلات در هفته های اخير با ساير اقدامات گسترده دولت چين برای کنترل شبکه اينترنت همزمان با وقوع انقلابات و اعتراض های سياسی در خاورميانه همراه بوده است. هفته ها پيش همزمان با گسترش تحولات سياسی اخير در خاورميانه، برخی از طريق شبکه اينترنت در چين مردم را به اعتراض عليه حکومت دعوت می کردند.

در همين حال دولت چين اتهامات شرکت گوگل در مورد مسدود کردن شبکه جی ميل را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چين گفت:« ما يک چنين اتهاماتی را نمی پذيريم». او سئوال های بيشتر خبرنگاران در اين زمينه را به دفتر روابط عمومی دولت چين ارجاع داد.

به نوشته روزنامه « ديلی تلگراف» مهندسان شرکت گوگل اعلام کرده اند که هيچ اشکال فنی در وب سايت جی ميل به وجود نيامده است. به گفته گوگل روش دخالت يا خرابکاری دولت چين در اين شبکه به شکلی کاملا حساب شده و زيرکانه صورت گرفته تا چنين به نظربرسد که گويا مشکل دلايل فنی دارد.

دو هفته پيش نيز گوگل در بيانيه ای اعلام کرد که « يک مجموعه حملات سايبری هدفمند و با انگيزه های سياسی برخی از کاربران اين شرکت را در چين هدف گرفته است. به نظر می رسد که فعالان سياسی و مدنی هدف اصلی اين حملات بوده اند.»

روزنامه « ديلی تلگراف » يادآوری می کند که در اواخر سال ۲۰۰۹ شرکت گوگل در اعتراض به سانسور و محدوديت های اعمال شده از سوی دولت چين تصميم گرفت فعاليت اين شبکه را در سرزمين اصلی چين متوقف کند. در آن زمان هکرها برخی از اطلاعات درونی گوگل را ربوده و به صفحات و پست الکترونيکی افراد فعال در زمينه حقوق بشر رخنه کردند.

همزمان کارشناسان شبکه اينترنت می گويند دولت چين يک لايه ديگر از حصار سانسور را به شبکه اينترنت در اين کشور افزوده تا از دسترسی کاربران به شبکه های اينترنتی بين المللی جلوگيری کند.

بسياری از افراد و به خصوص موسسات تجاری برای برقراری رابطه فعاليت با جهان اينترنت شبکه های خصوصی داير کرده و خود را به ارائه کنندگان خدمات اينترنتی در خارج متصل می کردند. ولی اکنون استفاده کنندگان از بسياری از اين شبکه ها می گويند که طی هفته های اخير شبکه های آنها به کلی خنثی و غير فعال شده اند.
XS
SM
MD
LG