لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

بحرین تمام پروازهای خود به ایران، عراق و لبنان را معلق کرد


تظاهرات در منامه، پایتخت بحرین
تظاهرات در منامه، پایتخت بحرین
شرکت هواپیمایی دولتی بحرین، «گلف ار»، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام پروازهای این شرکت به ایران و عراق تا تاریخ ۳۱ مارس، ۱۱ فروردین‌ماه، معلق شده است. در این بیانیه دلیلی برای این اقدام ارائه نشده است.

بحرین همچنین تمام پروازهای خود به کشور لبنان را نیز معلق کرده است. این اقدام یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که به دنبال ابراز حمایت حزب‌الله لبنان از شیعیان بحرین، مقامات بحرین از شهروندان خود خواستند به لبنان سفر نکنند.

جمهوری اسلامی ایران که از گروه‌های شیعه در لبنان و عراق حمایت می‌کند از مداخله عربستان سعودی و امارات در بحرین برای فرونشاندن اعتراضات مردم این کشور شدیدا انتقاد کرده است.

گروه‌های شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی نیز به تاسی از مقامات ایران به مداخله کشورهای خلیج فارس در اوضاع بحرین انتقاد کرده‌اند.

در همین حال مشاوران بلندپايه سياست خارجی اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه ضمن هشدار نسبت به دخالت ايران در بحرين، به پادشاه بحرين پيشنهاد کردند برای حل بحران اين کشور ميانجی‌گری کنند.

هيوز مينگارلی، مسئول دفتر خاورميانه سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز سه‌شنبه گفت که اتحاديه اروپا در صورت تمايل بحرين می‌تواند «نقش تسهيل‌کننده برای برگزاری گفت‌وگوها» در بحران این کشور داشته باشد.

در همين زمينه، رابرت کوپر، مشاور ويژه کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفته است باعث تعجب خواهد بود اگر ايران از فرصت به وجود آمده در بحرين استفاده نکند.

رابرت کوپر روز دوشنبه گزارشی از سفر خود به بحرين و رويدادهای پس از حضور نيروهای نظامی عربستان و ديگر کشورهای خليج فارس به اين کشور به نشست وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا ارائه کرد.

در همين حال ده‌ها نفر روز سه‌شنبه در منامه در تشييع جنازه يک زن شيعه شرکت کرده و عليه پادشاه بحرين شعار سر دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نحوه برگزاری اين تشييع جنازه حاکی از آن بود که تنش میان اکثريت شيعه بحرين و حاکمان سنی اين کشور همچنان بالاست.

طبق اين گزارش اين زن ۵۱ ساله شيعه هفته گذشته به هنگام اعلام وضعيت اضطراری در بحرين، در حين رانندگی بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شده است.

گروه‌های طرفدار حقوق بشر می‌گويند از زمان آغاز تظاهرات در بحرين در ۱۴ فوريه سال جاری تاکنون دست‌کم ۲۰ نفر از جمله دو مامور امنيتی کشته شده‌اند.

به دنبال شدت گرفتن بحران در بحرين، هفته گذشته به درخواست مقامات بحرينی واحدهايی متشکل از هزار نيروی نظامی عربستان سعودی به همراه ۵۰۰ پليس اماراتی و نيروهايی از چند کشور عضو شورای همکاری خليج فارس برای کمک به پادشاه بحرين در استقرار نظم در اين کشور وارد بحرين شدند.

ورود نيروهای عربستانی و کشورهای حوزه خليج فارس به بحرين خشم شيعيان در ديگر کشورها به ويژه ايران را برانگيخت.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون شورای امنيت ملی کاخ سفيد با انتقاد شديد از روش جمهوری اسلامی در برخورد با مسائل جاری داخلی خود گفت: «دولت ايران به طرز شگفت‌آوری رياکاری از خود نشان داده و در حالی که بی‌رحمانه تظاهرکنندگان ايرانی را سرکوب می‌کند، به پشتيبانی از جنبش‌های اصلاح‌طلبی در جهان عرب بلند شده است.»

در اين ميان به گزارش وال استريت جورنال به نقل از مقام‌های آمريکايی، اروپايی و عرب، کاخ سفيد از آن بيم دارد که در قبال آشوب‌های اخير در خاورميانه، موضع حکومت ايران در منطقه تقويت بشود.

به گفته اين مقام‌ها، يکی از دلايل تصميم هفته گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در استفاده از نيروی نظامی عليه دولت معمر قذافی در ليبی، ناشی از اين نگرانی اعضای دولت آمريکا بود که سستی غرب در قبال مسئله ليبی جمهوری اسلامی را جسورتر کند.
XS
SM
MD
LG