لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

شعار «نه حزب‌الله، نه ايران» بر لب معترضان سوری؛ شش کشته در مسجد


معترضان سوری در شهر درعا
معترضان سوری در شهر درعا
در حالی که خبرها از سوریه از کشته شدن دست‌کم شش نفر در یک مسجد به دست نیروهای بشار اسد حکایت دارد، معترضان در این کشور در جريان تظاهرات خود شعار «لا حزب‌الله، لا ايران»، «نه حزب‌الله، نه ايران» سر دادند.

گزارش‌ها از سوریه حاکی از آن است که در حمله نيروهای نظامی سوريه به معترضانی که به يک مسجد پناه برده بودند، دست‌کم شش تن کشته شده‌اند. يکی از این کشته‌شدگان امدادگری بوده که برای کمک به زخمی‌ها در مسجد بوده است.

شعار مخالفان حکومت بشار اسد، متحد عرب جمهوری اسلامی، مبنی بر «نه حزب‌الله، نه ایران» که در مخالفت با سياست‌های جمهوری اسلامی ايران و حزب‌الله لبنان سر داده شده است يادآور شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» است که در جريان تظاهرات روز قدس ایران در سال ۱۳۸۸ از سوی معترضان در ايران سر داده شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک شاهد عينی گفته است: «ماموران امنيتی و نظامی در حالی به جمعيت شليک کردند که همه در مسجد پناه گرفته بودند.»

این در حالی است که تلويزيون دولتی سوريه در گزارشی اعلام کرد که «چهار تن در پی حمله اوباش به يک آمبولانس» در درعا کشته شده‌اند.

گزارش تلويزيون دولتی سوريه همچنین تصاويری را نمایش داده است از اسلحه‌ها و نارنجک‌ها و دسته‌های پول که «از مسجد کشف شده» است.

خبرگزاری رويترز هم همين آمار از کشته‌ها در سوریه را منتشر کرده، ولی افزوده است که امکان تاييد قطعی این آمار وجود ندارد.

در حالی که شهر درعا شاهد سومين روز از اعتراض‌های مردمی بوده، گزارش شده است که حضور نيروهای امنيتی در اين شهر سنگين‌تر شده است.

شهر درعا در جنوب سوريه در چند روز اخیر شاهد جدی‌ترين تظاهرات مردمی علیه حکومت آقای اسد در چند سال اخیر بوده است.

خبرگزاری رويترز می‌گويد روزهای شنبه و يک‌شنبه اين هفته و در جريان اعتراضات مردمی هفت تن از معترضان در اين شهر کشته شده‌اند. با اين حال اعتراض‌ها متوقف نشده و دامنه آن به «نوا» هم رسيده که روز سه‌شنبه شاهد حضور صدها تن از معترضان در خيابان‌ها بود.

يک ويدئو که توسط يکی از معترضان در سوریه گرفته و در فيس‌بوک منتشر شده نشان می‌دهد که خيابان‌های نزديک به «مسجد العمری» که محل پناه گرفتن معترضان بوده، خالی است و صدای تيراندازی از دور به گوش می‌رسد. در ويدئويی ديگر، معترضان خطاب به نيروهای نظامی می‌گويند: «مگر کسی برادر خودش را می‌کشد؟»

آسوشيتدپرس می‌گويد صحت ويدئوهای دريافتی را نمی‌تواند تاييد کند. در همین حال گزارش تلويزيون دولتی سوريه هرگونه حمله به مسجد را تکذيب کرده و می‌گويد هيچ گونه حمله‌ای صورت نگرفته است.



سوريه که کشوری با اکثريت سنی و اقليت علوی است در روزهای گذشته شاهد موج اعتراضی بود که شماری از کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا را فرا گرفته است. شهر درعا که سه روز است در آن تظاهرات ادامه دارد، مرکز سنی‌های افراطی است.

پنج سال پيش، در سال ۲۰۰۶، ماموران امنيتی سوريه در جريان سرکوب اعتراض‌هایی سه‌روزه در استان درعا ۱۶ تن را دستگير کرده و گفتند که اعضای اخوان‌المسلمين بوده‌اند. فعاليت این گروه از سوی نظام حاکم در سوريه ممنوع اعلام شده است.

تظاهرات روزهای گذشته از زمانی شروع شد که نيروهای امنيتی سوريه يک گروه از دانشجويان را که اقدام به شعارنويسی روی ديوارها کرده بودند، دستگير کردند.

معترضان خواهان آزادی زندانيان سياسی و برقراری آزادی سياسی در سوريه هستند.

عبدالکريم الريحاوی، رئيس حقوق بشر اتحاديه عرب، روز چهارشنبه گفت که شماری از فعالان سرشناس و شاخص در ميان دستگيرشدگان روزهای گذشته در سوريه هستند. از جمله لائوی حسين، نويسنده معروف سوری، که بيانيه‌ای منتشر کرده و در آن ضمن ابراز همدردی با تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانيان سياسی و آزادی تجمعات شده است.
XS
SM
MD
LG