لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

انفجار بمب در بيت المقدس يک کشته و دهها زخمی برجای گذاشت


انفجار يک بمب در شهربيت المقدس (اورشليم) در بعدازظهر روز چهارشنبه به مرگ يک زن و زخمی شدن حدود چهل نفر ديگر منجر شده است.

پليس اسرائيل می گويد که بمب درون يک کيف دستی قرار گرفته بود و کيف درکنار يک کيوسک تلفن در جنب ايستگاههای متعدد اتوبوس درخيابان اصلی ورودی به بیت المقدس، در برابر يک تالار بزرگ نمايش، رها شده بود.

اسحاق آهرونوويچ، وزير امنيت داخلی اسرائيل، گفته است که تشکيلات امنيتی اسرائيل هيچ آگاهی اطلاعاتی قبلی در مورد قصد نيروهای مسلح فلسطينی برای انجام عمليات مسلحانه نداشت.

منابع بيمارستانی اسرائيل می گويند که چهار نفر از مجروحين انفجار بمب، حال جسمانی وخيمی دارند.

نيروهای امدادرسان پزشکی و برخی شاهدان عينی که در حال کمک به زخمی های حادثه بودند، مدعی شدند که با رسيدن به محل بمبگذاری، احساس کرده اند که آتشباری هايی از درون پارک بزرگ کنار محل صورت می گرفته است اما پليس اسرائيل گفت شواهدی دراين مورد بدست نيآورده است و لذا آنرا رد می کند.

زنی که کشته شد، يک عابر ۵۹ ساله بود که در ايستگاه اتوبوس خط ۴۷ به انتظار آمدن اتوبوس نشسته بود.

در سال ۱۹۹۳ همين ايستگاه اتوبوس، شاهد يک بمبگذاری مرگبار از نوع انتحاری بود که به کشته شدن دهها نفر وزخمی شدن دهها نفر ديگر منجر شده بود.

انفجار بعدازظهر چهارشنبه خسارات زيادی به اتوبوس ها و اموال عمومی و ساختمان های اطراف وارد کرد.

با وجود اين، آقای نير برکت، شهردار بیت المقدس از ساکنان اين شهر و ساير شهرهای ديگر اسرائيل خواست که هرچه زودتر به روند عادی زندگی خود بازگردند، زيرا به گفته وی «هراسان شدن»، هدف اصلی تروريست ها است.
بمب گذاری درحالی رخ داد که در روزهای اخير، حملات خمپاره ای و راکتی از باريکه غزه به سوی جنوب اسرائيل شدت گرفته است.

از بامداد نوزدهم مارس دهها خمپاره و نيز راکت به سوی مناطق مسکونی جنوب اسرائيل اصابت کرده است که واکنش نيروی هوايی اين کشور را عليه هدف هايی در باريکه غزه به دنبال داشته است.

از آنجا که تشديد حملات راکتی و خمپاره ای در ايام عيد «پوريم» يهوديان، يکی از اعياد مهم مذهبی و ملی اسرائيل، رخ داده است، مقامات اين کشورگفته اند که اين تعرض را با وخامت بيشتری تلقی می کنند.

درحالی که جنبش حماس از ژانويه ۲۰۰۹ سياست «مهار حملات راکتی» در قبال اسرائيل را در پيش گرفته بود و از ديگر تشکل های مسلح فعال در غزه نيز خواسته بود که اين سياست را دنبال کنند، اما سازمان «جهاد اسلامی فلسطين» مسئوليت حملات راکتی روزهای گذشته به اسرائيل را برعهده گرفته است.

شدت گرفتن حملات راکتی و خمپاره ای روزهای اخير روند زندگی در اين مناطق را شديدا مختل کرده است و مدارس برای يک هفته تعطيل شده است.

بمبگذاری بیت المقدس اين نگرانی را در ميان مردم اسرائيل برانگيخته است که اين گونه حوادث، همانند سالهای اول دهه گذشته تکرار شود.

در طول چند سال «انتفاضه الاقصی»، دهها مورد عمليات انفجاری، که اکثر آنها از نوع انتحاری بود، در اتوبوس ها، رستوران ها و ساير اماکن عمومی اسرائيل رخ می داد.

اکثر بمب گذاری های انتحاری سالهای دور بدست نيروهای حماس رخ می داد که اسرائيل در واکنش به آن، شمار زيادی از سران حماس را کشت.

دودی کهن، فرمانده کل پليس اسرائيل چهارشنبه گفت که بیت المقدس دوره ای نسبتا طولانی از آرامش بهره مند بود و عمليات مسلحانه ای در آن رخ نداده بود.

آخرين مورد بمبگذاری انتحاری در اين شهر که حدود يک سوم از ساکنان شرق آن را اعراب فلسطينی تشکيل می دهند، درسال ۲۰۰۴ به وقوع پيوسته بود.

فرمانده کل پليس اسرائيل احتمال انتحاری بودن عمليات چهارشنبه را رد کرده است.

هنوز هيچ سازمانی مسئوليت بمب گذاری تازه را برعهده نگرفته است اما «کميته های مقاومت مردمی»، که يک تشکل همسو با حماس محسوب می شود، در بيانيه ای از اين اقدام استقبال کرد و آنرا «پاسخی شايسته به جنايات اسرائيل» ناميد.

سلام فياض، نخست وزير تشکيلات فلسطينی، بمبگذاری را محکوم و برای زخمی ها، آرزوی «شفای عاجل» کرد و گفت اين گونه اقدامات به تحقق آرمان های فلسطينی ها کمکی نمی کند و به استقلال فلسطين «که بايد از راهکارهای مسالمت جويانه» بدست آيد، لطمه می زند.

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و سلام فياض در روزهای گذشته نيز از قتل پنج نفر از اعضای يک خانواده اسرائيلی بدست فلسطينی های مجهز به سلاح سردی که به درون خانه اين خانواده در شهرک يهودی نشين «ايتامار» در کرانه باختری رخنه کرده و والدين و سه طفل خانواده را به طرز فجيعی به قتل رسانده بودند، اظهار تاسف عميق کرده و از آن ابراز برائت کرده بودند.

درپی بمب گذاری چهارشنبه بيت المقدس، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل سفر سياسی خارجی خود را به مسکو، پايتخت روسيه، برای ساعاتی به عقب انداخت تا با وزيران پست های حساس امنيتی و اطلاعاتی خود مشورت کند.

وخيم شدن فضای منطقه درحالی است که مذاکرات صلح و تماس های سياسی ميان دولت اسرائيل و تشکيلات فلسطينی راکد مانده است.

رخدادهای تاريخی که در هفته های اخير درخاورميانه و شمال آفريقا درجريان است، نگاههای بين المللی را از روند صلح خاورميانه منحرف کرده است و چشم اندازی برای ازسرگيری تماس های سياسی طرفين ديده نمی شود.
XS
SM
MD
LG