لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

صالحی: ادامه موضوع بحرین «نتایج ناگواری» برای منطقه خواهد داشت


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در جریان سفر خود به دوحه قطر هشدار داد که موضوع بحرین، در صورت ادامه، «نتایج ناگواری» به همراه خواهد داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، وی روز دوشنبه در یک نشست خبری با اشاره به تحولات اخیر در بحرین گفت: «مطمئنیم که اگر موضوع بحرین ادامه یابد قطعاً ممکن است نتایج ناگواری را برای کل منطقه به همراه داشته باشد که هیچ‌کس خواستار آن نیست.»

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که وی در این نشست خبری افزوده‌است: «مشکل بحرین تنها مربوط به مردم بحرین است و بنابر این نباید مسئله اعزام ارتش‌ها و هجوم به این کشور پیش می‌آمد و کارهایی که کردند نباید انجام می‌شد.»

ایران منتقد جدی حضور نیروهای نظامی عربستان و چند کشور عربی دیگر در درگیری‌های اخیر بحرین است، اما بحرین می‌گوید که این نظامیان، نیروهای شورای همکاری خلیج فارس هستند و تا زمانی که تهدید ایران برطرف نشود در این کشور حضور خواهند داشت.

روز سه‌شنبه اعلام شد که وزارت خارجه بحرین یکی از دیپلمات‌های ایرانی را به خاطر «ارتباط با یک هسته جاسوسی» از این کشور اخراج کرده است.

خبرگزاری رسمی بحرین با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که وزیر خارجه این کشور به حجت‌الله رحمانی، دبیر دوم سفارت ایران در مَنامه، ۷۲ ساعت مهلت داده است تا خاک بحرین را ترک کند.

در پی اخراج یک دیپلمات ایرانی از بحرین، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این خبر گفت که جمهوری اسلامی «حق خود در اقدام متقابل را بر اساس عرف دیپلماتیک» محفوظ می‌داند.

«فکر نمی‌کنم خبر مربوط به فیروزآبادی صحیح باشد»

علی‌اکبر صالحی در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات حسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، مبنی بر اینکه «کل خلیج فارس متعلق به ایران» است، گفت: «بعضی اوقات خبرسازی‌هایی صورت می‌گیرد. مواضع رسمی ما از طریق وزارت امور خارجه اعلام می‌شود و همواره اعلام کرده‌ایم که به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهایی که با آنها ارتباط داریم، احترام می‌گذاریم. فکر نمی‌کنم این خبر صحیح باشد.»

این در حالی است که اکثر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی ایران، از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی، روز شنبه گزارش دادند که حسن فیروزآبادی طی سخنانی در «روز ملی خلیج فارس»، «نام و مالکیت و تعلق خلیج فارس به ایرانیان» را «مسلم» و «همیشگی» دانسته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، روز دوشنبه در واکنش به اظهارات حسن فیروزآبادی این اظهارات را «شدیدالحن» خواند و افزود: «خلیج [فارس] متعلق به همه کشورهای حاشیه آن است و ایران حق ندارد ادعایی بر خلاف آن داشته باشد؛ ایران تنها مالک آب‌های منطقه‌ای خود است.»

الزیانی افزود: این اظهارات خصمانه درباره کشورهای شورای همکاری و ادعاهایی که حاکی از نیت‌های توسعه طلبانه‌است با اصول حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها مغایر است.

«آمریکا دیگر بهانه‌ای برای حضور در منطقه ندارد»

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در ادامه نشست خبری خود در دوحه افزود که با کشته شدن اسامه بن‌لادن دیگر «بهانه‌ای» برای حضور آمریکایی‌ها در منطقه وجود ندارد و این نیروها باید منطقه را «زودتر» ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در این باره گفت: «ما از آغاز معتقد بودیم که به این بهانه نباید به منطقه لشکرکشی می‌کردند.»

روز دوشنبه هم‌چنین رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که: «با توجه به کشته شدن اسامه بن لادن، آمريکا ديگری بهانه‌ای برای حضور در منطقه ندارد و بايد به حضور نظامی خود پايان دهد.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که مقام‌های آمریکایی از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرده‌اند، کشتن بن لادن به معنای پایان جنگ با تروریسم نیست.
XS
SM
MD
LG