لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

رهبران جنبش فتح و حماس توافقنامه صلح امضا کردند


خالد مشعل و محمود عباس در قاهره
خالد مشعل و محمود عباس در قاهره
رهبران دو گروه رقيب فلسطينی حماس و فتح روز چهارشنبه در مراسم ويژه‌ای در قاهره توافقنامه صلح امضا کردند. در همين حال، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل با محکوم کردن اين توافقنامه آشتی گفته است، اين اقدام ضربه محکمی به صلح در منطقه است.

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگران فلسطين به همراه خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس در مراسم امضا اين توافقنامه حضور داشتند.

اين توافقنامه زمينه را برای تشکيل دولت انتقالی فراهم می کند تا انتخابات سراسری سال آينده را برگزار کند و همچنين به اختلافات چهار سال اخير بين دوگروه پايان می دهد.

محمود عباس پس از امضای اين توافقنامه گفت: ما صحفه سياه اختلافات را ورق زديم.

رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی همچنين تصريح کرد «به زودی» از نوار غزه ديدار خواهد کرد.

در همين زمينه، در واکنش به توافقنامه بين حماس و فتح، بنيامين نتانياهو گفته است: «آنچه که امروز در قاهره رخ داد ضربه بزرگی به صلح و پيروزی بزرگی برای تروريسم بود.»

نخست وزير اسرائيل هفته گذشته نيز با انتقاد از آشتی دوه گروه حماس و فتح به محمود عباس هشدار داده بود که ميان صلح با اسرائيل يا قرار گرفتن در کنار حماس، «يکی را انتخاب کند».

اين در حالی است محمود عباس نيز روز چهارشنبه در پاسخ به هشدار بنيامين نتانياهو گفت: اسرائيل می بايست بين شهرک سازی و صلح يکی را انتخاب کند.

اسرائيل جنبش حماس را يک گروه تروريستی می داند و می گويد حاضر نيست با دولت آينده فلسطينی ها که حماس نيز در آن حضور دارد وارد مذاکره برای صلح شود.

محمود عباس با رد اظهارات مقامات اسرائيل می گويد مساله آشتی گروه های فلسطينی يک مساله داخلی است.

محمود عباس درباره جنبش حماس گفت:« آنها برادران و اعضای خانواده ما هستند. ممکن است ما با هم اختلاف نظر داشته باشيم، که بعضی وقت ها هم داريم، ولی می توانيم به درک متقابل حداقلی بايکديگر دست يابيم.»

محمود عباس خطاب به مقامات اسرائيل گفت: ما تهديد ها را محکوم می کنيم و اعلام می کنيم«ديگر اشغال سرزمينی های فلسطينی را نخواهيم پذيرفت.»

پيمان صلح بین گروه‌های فلسطينی با ميانجی گری هيات حاکمه جديد مصر به دست آمده است.

سازمان اطلاعات مصر در بيانيه ای تاکيد کرد که تا يک سال پس از برپايی دولت انتقالی فلسطينی، انتخابات سراسری پارلمانی و رهبری در سراسر سرزمين های فلسطينی و شرق بيت المقدس برگزار خواهد شد.

منابع فلسطينی در مصاحبه با رسانه های منطقه گفتند: در هفته های اخير، و پس از موفقيت انقلاب مصر، که منجر به برکناری حسنی مبارک از رهبری مصر شد، جنبش حماس تماس های موفقيت آميزی برای نزديکی به دولتمردان تازه مصری برقرار کرد و آنها ميانجی مذاکرات پشت پرده ميان حماس با جنبش فتح شدند.

مذاکرات آشتی ميان فتح و حماس از همان نخستين ماههای تسلط حماس بر غزه، در ژوئن ۲۰۰۷ با ميانجی گری ژنرال عمر سليمان، رييس پيشين سازمان اطلاعات مصر آغاز شده و بارها از «نزديک بودن» امضای توافق سخن رفته بود. اما حماس شرط های تعيين شده از سوی فتح و ميانجی گران مصری را سخت گيرانه می دانست.

پيمان آشتی داخلی فلسطينی در حالی بدست آمده است که تشکيلات خودگردان فلسطينی در ماه‌های اخير گام های بلندی را با هدف کسب استقلال کشور فلسطين در ماه سپتامبر، شهريور ۱۳۹۰، برداشته است.
XS
SM
MD
LG