لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

رئیس پیشین موساد: حمله نظامی به ایران احمقانه است


مِئیر داگان، رئیس پیشین سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد
مِئیر داگان، رئیس پیشین سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد
مِئیر داگان، رئیس پیشین سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، می‌گوید که حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران کاری «احمقانه» است.

رسانه‌های اسرائیل روز یک‌شنبه گزارش دادند که آقای داگان که اوایل سال جاری از موساد بازنشسته شده این مطلب را در کنفرانسی در بیت‌المقدس بیان کرده‌است.

مئیر داگان در این سخنرانی که نخستین اظهارنظر او پس از بازنشستگی است افزود: «هر کس که به ایران حمله کند باید بداند که این کار می‌تواند یک جنگ منطقه‌ای به‌راه اندازد که شامل موشک‌اندازی از سوی ایران و حزب‌الله لبنان هم می‌شود.»

وی افزود که حمله‌ای کارساز علیه ایران امری «دشوار» خواهد بود زیرا تأسیسات هسته‌ای ایران «پراکنده و متحرک» هستند. وی هم‌چنین هشدار داد که چنین حمله‌ای می‌تواند آغازگر جنگ اسرائیل با ایران و احتمالاً با سوریه باشد.

آقای داگان در ادامه گفت: «مسئله ایران باید یک مسئله بین‌المللی بشود و ما باید به کوشش خود برای به تأخیر انداختن برنامه هسته‌ای [ایران] ادامه بدهیم.»

دیدگاه رئیس پیشین موساد در این خصوص، با موضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که معتقد است «تنها، تهدید نظامی مانع ادامه برنامه اتمی ایران خواهد شد» در تقابل قرار دارد.

این نخستین بار است که مئیر داگان علناً و در رسانه‌ها مخالفت خود با حمله نظامی به تأسیسات ایران را ابراز می‌کند، و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل هنوز واکنشی به این سخنان نداشته‌است.

اظهارات آقای داگان چند روز پیش از آن بیان می‌شود که بنیامین نتانیاهو آماده می‌شود تا به واشینگتن سفر کرده و با مقام‌های آمریکایی دیدار کند.

اینکه این اظهارات از سوی رئیس تازه‌بازنشسته موساد، چه تأثیری بر تلاش‌های بین‌المللی نخست‌وزیر اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت هنوز مشخص نیست.

اما گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، از گفته‌های مئیر داگان انتقاد کرده و گفته‌است: «فکر نمی‌کنم این موضع صحیح باشد ... و اعلام کردن این افکار در میان عموم کار معقولانه‌ای نیست.»

مئیر داگان، دی‌ماه گذشته گفته بود که «به دلیل مشکلات فنی و عواقب جدی تحریم‌ها بر ایران و یک سری مسائل دیگر»، تهران قادر نیست تا چهار سال آینده به بمب اتمی دست یابد.

گفته‌های آقای داگان در این خصوص در تقابل با اظهارنظر سرلشگر آویوْ کوچاوی، رئیس تازه سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل است که می‌گوید تحریم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند و «ایران می‌تواند تا دو سال دیگر بمب اتم بسازد.»

اسرائیل از سال‌ها پیش، از برنامه هسته‌ای ایران احساس خطر می‌کرد اما از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران که او غنی‌سازی را از سر گرفت و همزمان از نابودی اسرائیل از صفحه روزگار سخن گفت و هولوکاست را نیز انکار کرد، احساس «خطر» در اسرائیل جدی‌تر شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قصد استفاده‌های نظامی از برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کنند و احساس خطر در این مورد را «بی‌اساس» می‌دانند.
XS
SM
MD
LG