لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

احمدی‌نژاد از آمادگی ایران برای آغاز گفت‌وگوهای اتمی در ترکیه خبر داد


کنفرانس خبری محمود احمدی‌نژاد در ترکیه
کنفرانس خبری محمود احمدی‌نژاد در ترکیه
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، که برای شرکت در کنفرانس کشورهای کمتر توسعه‌یافته در استانبول به سر می‌برد، روز دوشنبه از آمادگی تهران برای شرکت در دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای خبر داد.

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی، آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در شهر استانبول برگزار شد اما بدون نتیجه مشخصی پایان یافت.

پس از آن در ماه فوریه، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر به ایران نامه نوشت و خواستار برگزاری دور دیگر مذاکرات شد.

روز دوشنبه محمود احمدی‌نژاد که در یک کنفرانس خبری که در حاشیه اجلاس کشورهای کمتر توسعه یافته برگزار شد، در پاسخ به خبرنگاران گفت: «به زودی پاسخ نامه خانم اشتون توسط مسئولان مربوطه در ایران برای وی ارسال خواهد شد.»

محمود احمدی‌نژاد در ادامه افزود: «از اینكه گروه ۱+۵ به مذاكره بازگردد، استقبال می‌كنیم و همیشه آماده مذاكره بوده‌ایم اما مذاكرات باید در چارچوب عدالت، احترام و در جهت همكاری متقابل باشد و امیدواریم آنها هم به این نتیجه رسیده باشند كه گفت‌وگو در چارچوب قانون و عدالت و همكاری با ملت ایران بیشتر به نفع آنهاست.»

رئیس جمهوری ایران همچنین از میزبانی کشور ترکیه در گفت‌وگوهای گذشته قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای آینده که در استابول برگزار می‌شود، به نتیجه برسد.

در دور پیشین گفت‌وگوها، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از گروه ۱+۵ هدایت مذاکرات را برعهده دارد، از اینکه یک بار دیگر این گفت‌وها به نتیجه نرسیده ابراز تاسف کرده بود.

در پایان دور قبلی مذاکرات، طرفین برخلاف رویه گذشته، با یکدیگر کنفرانس خبری مشترک برگزار نکردند.

کاترین اشتون در آن هنگام گفت هم اینکه ایران می‌گوید برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است، خود نکته مهمی است.

با این حال وی تصریح کرد: «ما امیدوار بودیم مذاکراتی عملی را آغاز کنیم و همه تلاش خود را هم برای به تحقق پیوستن آن انجام داده بودیم اما متاسفم که باید بگویم که این امر در این (مذکرات) غیرممکن بود.»

روز دوشنبه علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران که همراه محمود احمدی‌نژاد است، گفته بود نامه کاترین آشتون نزد رئیس جمهور است و پس از اعلام وی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با گروه ۱+۵ گفت‌وگو خواهد کرد.

علی اکبر صالحی همچنین گفت در سفری که برای شرکت در کنفرانس حقوق بشر سازمان ملل به ژنو داشته، با کاترین اشتون گفت‌وگو کرده بود.

ایران در شهریور سال ۱۳۸۹ متنی را به کشورهای غربی ارائه داده بود و خواستار آن شد که در گفت‌وگوها به بسیاری از مسائل جهانی پرداخته شود.

در این متن که به عنوان بسته پیشنهادی ایران مطرح شده بود، به موضوعاتی چون اصلاح در ساختار سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تا مسائلی چون اوضاع کشورهای آفریقایی و بالکان، سرزمین‌های فلسطینی و دزدی دریایی اشاره شده بود.

کشورهای غربی و از جمله آمریکا، ایران را متهم می‌کنند که دربرنامه اتمی‌اش شفافیت لازم را ندارد و مقاصد نظامی را در این برنامه دنبال می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده و خواستار توقف غنی‌‌سازی اورانیوم در ایران شده است. ایران هم‌اکنون تا سطح ۲۰ درصد اورانیوم را غنی می‌کند.
XS
SM
MD
LG