لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

حملات تازه ناتو به محل زندگی معمر قذافی در طرابلس


نمایی از حملات روز سه شنبه نیروهای ناتو به طرابلس
نمایی از حملات روز سه شنبه نیروهای ناتو به طرابلس
گزارش شاهدان عينی حاکی است که نيروهای سازمان پیمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز سه شنبه به اهدافی در طرابلس حمله کرده اند و محل زندگی معمر قذافی چند بار مورد هدف قرار گرفته است.

معمر قذافی از ۱۰ روز پيش که يکی از پسرها و سه نوه اش در جریان حمله نیروهای ناتو کشته شدند، در انظار عمومی ديده نشده است.

مقام های دولت ليبی می گويند که در جريان حمله روز سه شنبه نيروهای ناتو، چهار تن از فرزندان قذافی زخمی شده اند که حال دو تن از آن ها وخيم گزارش شده است.

این مقام ها خبرنگاران را به بيمارستانی بردند که در پی موج انفجار، شيشه هايش خرد شده بود. هدف اصلی حمله، يک برج مخابراتی در نزديکی اين بيمارستان بوده که هدف قرار گرفته و تخريب شده است.

يک شاهد عينی گفت: «رديابی اين هدف گيری ها نشان می دهد دست کم يک موشک به طور مستقيم به سمت محل سکونت قذافی شليک شده است.»

گزارش ها حاکی است که دخالت نظامی نيروهای ناتو در ليبی به نوعی حالت بن بست رسيده و نه معترضان توانسته اند پيشروی کنند و نه نيروهای وفادار به معمر قذافی توانسته اند به مناطق تحت کنترل معترضان وارد شوند.

روز دوشنبه گزارش شد که نيروهای ناتو، چهار حمله به پايگاه تسليحاتی نيروهای وفادار به معمر قذافی را انجام دادند.

يکی از سخنگويان شورشيان و معترضان ليبی گفت که اين انبار مهمات در تاسيسات بتونی زيرزمينی قرار دارد و مشخص نيست چقدر تخريب شده ولی با هر حمله، انفجارهای پی در پی ديگری هم به گوش می رسيد.

همچنين گفته شده که حملات هوايی به تشکيلات حاميان قذافی در شرق مصراته ادامه دارد. شاهدان عينی وقوع اين حملات را تاييد می کنند ولی دولت ليبی، حمله ها در نزديکی مصراته را تکذيب کرده است.

بن بست ليبی در دستور مذاکرات دبيرکل سازمان ملل هم قرار گرفته است.

فرانسه، بريتانيا و آمريکا که از حاميان اصلی دخالت نظامی برای حفظ جان شهروندان ليبی بودند، خواستار افزايش تحريم ها بر حاکميت معمر قذافی هستند اما برای چنين قطعنامه ای نياز به متقاعد چين و روسيه دارند که کار دشواری است.

آمريکا، بريتانيا و فرانسه گفته اند با افزايش تحريم ها و فشار بيشتر بر معمر قذافی، می توان تشکيلات او را زودتر از پا انداخت.

تشکيلات معترضان که به عنوان تشکيلات دولت موقت شناخته می شود، توانسته است با فروش نفت، صاحب بودجه شود و صندوقی بين المللی هم برای استفاده از آن برای مخارج و مصارف در شرق ليبی تشکيل شده است.

ناتو از حدود يک ماه پيش فرماندهی عمليات بين‌المللی برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را برعهده دارد. اين عمليات برای اجرای قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد آغاز شده‌است.
XS
SM
MD
LG