لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

سازمان ملل: ایران و کره شمالی فن‌آوری موشک‌های بالستیک مبادله کرده‌اند


بر اساس یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد، ایران و کره شمالی «به طور مداوم» به تبادل فن‌آوری موشک‌های بالستیک با یکدیگر پرداخته و بدین ترتیب مفاد تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی به طور مداوم به تبادل فن‌آوری موشک‌های بالستیک پرداخته‌اند.

در این گزارش که خبرگزاری رویترز نسخه‌ای از آن را در اختیار دارد، آمده است، تبادل غیرقانونی فن‌آوری بین این دو کشور «از طریق یک کشور همسایه» صورت گرفته است.

در این میان به گفته شماری از دیپلمات‌ها در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، این «کشور سوم» جمهوری خلق چین بوده است.

گزارش یاد شده توسط یک کمیسیون کارشناسی سازمان ملل که وظیفه نظارت بر روند اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه پیونگ‌یانگ را بر عهده دارد، در اختیار شورای امنیت قرار گرفته است.

به دنبال دو آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کرده بود.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت هر گونه مبادله فن‌آوری هسته‌ای و موشکی با کره‌شمالی و نیز تحریم تسلیحاتی این کشور است.

در بخشی از گزارش کمیسیون کارشناسی سازمان ملل در باره روند اجرای این تحریم‌ها آمده است: «گمان می‌رود مواد و کالاهای ممنوعه مربوط به موشک‌های بالستیک از طریق پروازهای عادی خطوط هوایی ایرکوریو و ایران ایر میان جمهوری دمکراتیک خلق کره و جمهوری اسلامی ایران مبادله شده است.»

همچنین بر اساس این گزارش کره شمالی ترجیح می‌دهد برای نقل و انتقال تسلیحات و کالاهای مرتبط با آن از هواپیماهای ترابری چارتر استفاده کند که کمتر با خطر بازرسی و کنترل‌های مرسوم روبرو هستند.

به گفته شماری از دیپلمات‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد، جمهوری خلق چین که روابط نزدیکی با کره شمالی دارد، از ارایه چنین گزارشی به شورای امنیت ناخرسند است.

پکن در گذشته مانع انتشار گزارش کمیسیون کارشناسی سازمان ملل درباره روند اجرای تحریم‌ها علیه کره شمالی و سودان شده بود.

چند روز پیش روسیه نیز در تلاشی مشابه مانع انتشار گزارش کمیسیون کارشناسی سازمان ملل در باره نقض تحریم‌های شورای امنیت از سوی ایران شده بود.

چند دیپلمات غربی در این باره گفته بودند: «روسیه اجازه نمی‌دهد، گزارش نقض قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران، به عنوان یک سند رسمی در شورای امنیت ثبت شود.»

در این گزارش به مواردی از نقض قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی ایران و از جمله ارسال مهمات و اسلحه به سوریه، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی و نیز ادامه غنی‌سازی اورانیوم اشاره شده است.
XS
SM
MD
LG