لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

رئیس صندوق بین‌المللی پول به اتهام تعرض جنسی بازداشت شد


دومینیک استراس کان از سال ۲۰۰۷ ریاست صندوق بین‌المللی پول را بر عهده گرفته است.
دومینیک استراس کان از سال ۲۰۰۷ ریاست صندوق بین‌المللی پول را بر عهده گرفته است.
رئیس صندوق بین‌المللی پول به اتهام تعرض و آزار جنسی خدمتکار یک هتل در شهر نیویورک، آمریکا، توسط پلیس ایالات متحده بازداشت شد و قرار بر این است که امروز، یک‌شنبه، به همین سبب در دادگاه حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ دومینیک استراوس کان که گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر قصد وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه وجود دارد، متهم است که روز شنبه در هتلی در میدان تایمز نیویورک، خدمتکار زن ۳۲ ساله‌ای را که مسئولیت نظافت محل اقامت او را بر عهده داشته مورد تعرض جنسی قرار داده است.

بر اساس شکایت رسمی این زن، زمانی که وی مشغول نظافت اتاق بود، آقای استراوس کان ۶۲ ساله، برهنه از حمام بیرون آمده و وی را مورد تعرض جنسی قرار داده است.

این زن همچنین گفته است که پس از آن، آقای استراوس کان او را به سمت حمام کشیده و سعی کرده وی را مورد تجاوز قرار دهد. او همچنین تأکید کرده است که آقای استراوس کان در اتاق هتل را به رویش قفل کرده بود.

به گفته پل براون، سخنگوی پلیس نیویورک، این زن که پس از کشمکش در نهایت موفق شده خود را از دست آقای استراوس کان رها کند و بگریزد، سپس برای رسیدگی به چند زخم سطحی به بیمارستان منتقل شده است.

به دنبال شکایت این زن، پلیس نیویورک کمی بعد از ۲ نیمه‌شب یک‌شنبه، دومینیک استراوس کان را که به قصد دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در هواپیما نشسته و عازم آلمان بود، بازداشت و به یکی از ساختمان‌های پلیس در منهتن منتقل کرده است.

صندوق بین‌المللی پول تا این لحظه در این مورد اظهار نظری نکرده و تنها اعلام کرده است که دیدار خانم مرکل و آقای استراوس کان لغو شده است.

آقای براون خاطرنشان کرده است که اکنون سه اتهام متوجه رئیس صندوق بین‌المللی پول است: تعرض جنسی، تلاش برای تجاوز جنسی و حبس غیرقانونی.

قرار بر این است که امروز، یک‌شنبه، آقای استراوس کان برای رسیدگی به این اتهامات دادگاهی شود. در همین حال وکیل وی گفته است که موکلش خود را بیگناه میداند.

بر اساس قانون ایالتی نیویورک، مجازات تعرض جنسی و حبس غیرقانونی می‌تواند به ترتیب ۱۵ تا ۲۰، و سه تا پنج سال حبس باشد.

دومینیک استراوس کان از سال ۲۰۰۷ ریاست پنج ساله صندوق بین‌المللی پول، بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی جهان، را بر عهده گرفته است.

وی که در بحبوحه رکود اقتصادی، در واگذاری وام به کشورهای آسیب‌دیده‌ای نظیر ایسلند، مجارستان، یونان و ایرلند نقش محوری داشته است، در سال ۲۰۰۸ نیز به خاطر داشتن روابط نامناسب با یکی از اقتصاد‌دانان صندوق بین‌المللی پول از همکاران و همسرش پوزش خواسته بود.

همان زمان کشورهای عضو این صندوق در مورد این گونه رفتارها به وی هشدار داده بودند.

احتمال داده میشد که آقای استراوس کان، که پیشتر پست وزارت دارایی فرانسه را نیز عهده‌دار بود، در سال ۲۰۱۲ در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری فرانسه شرکت کند.
XS
SM
MD
LG