لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

۱۲ کشته و بیش از ۲۸۰ زخمی در آتش‌باری اسرائیل به معترضان فلسطینی‌ در «یوم‌النکبه»


یکی از کشته‌شدگان در مرز سوریه و اسرائیل، بر دوش معترضان فلسطینی
یکی از کشته‌شدگان در مرز سوریه و اسرائیل، بر دوش معترضان فلسطینی
نیروهای اسرائیلی با گشودن آتش به روی معترضان فلسطینی که در سالگرد «یوم‌النکبه»، روز فاجعه، در مرزهای اسرائیل با لبنان، سوریه و غزه گرد آمده بودند، ۱۰ تن را کشته و بیش از ۲۸۰ تن را مجروح کرده‌اند.

ارتش لبنان می‌گوید که آتش‌باری نیروهای اسرائیلی به روی پناهندگان معترض فلسطینی در شهر مرزی رأس مارون، ۱۰ کشته و بیش از ۱۱۰ مجروح برجای گذاشته است. حال برخی از مجروحان این حادثه وخیم گزارش شده است.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر یادآور شده که پیشتر یک منبع آگاه در بیمارستانی در بنت جبیل در نزدیکی رأس مارون گفته بود از میان انتقال یافتگان به این بیمارستان، شش تن کشته و ۷۱ نفر دیگر مجروح شده‌اند که حال ۱۳ تن از آنان وخیم است.

این منبع همچنین گفته بود که این افراد اکثراً از ناحیه سر، شکم و قلب هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

اما آتش‌باری اسرائیل به روی فلسطینیان پناهنده در منطقه مرزی لبنان، تنها حادثه خون‌بار در «یوم‌النکبه» نبود و در مرزهای اسرائیل با غزه و سوریه نیز اقدام نیروهای اسرائیلی در گشودن آتش به روی معترضان فلسطینی شمار زیادی مجروح بر جای گذاشت.

در مرز اسرائیل با سوریه، درگیری پس از آن روی داد که هزاران معترض فلسطینی تلاش کردند که راه خود را به سوی بلندی‌های جولان که از سال‌ها پیش تحت اشغال اسرائیل است، تغییر دهند.

گزارش‌ها حاکی است که دست کم دو فلسطینی در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند که به گفته یک منبع پزشکی در مجدالشمس یک تن از آنها از ناحیه سر و نفر دوم از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفته‌اند. این درگیری همچنین ۲۰ زخمی بر جای گذاشته است.

این اقدام تاکنون با واکنش دولت‌های سوریه و لبنان و نیز سرزنش هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان روبه‌رو شده است.

این در حالی است که ارتش اسرائیل در توضیح این دو حادثه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «صدها شورشی سوری» که قصد عبور از مرز را داشته‌اند، به صورت «گزینشی» هدف گلوله قرار گرفته‌اند که تعداد نامشخصی از آنها مجروح شده‌اند.

این بیانیه همچنین مدعی است که آتش‌باری نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان با هدف جلوگیری از ورود معترضان به خاک اسرائیل صورت گرفته است.

بیانیه ارتش اسرائیل همچنین با اعلام اینکه سه افسر و ۱۰ سرباز اسرائیلی در جریان این دو حادثه زخمی شده‌اند، دولت‌های دمشق و بیروت را در ارتباط با این دو حادثه ملامت کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید که ۲۹ تن دیگر نیز در درگیری‌هایی که در شرق بیت‌المقدس در کرانه باختری رخ داده، مجروح شده‌اند.

در واکنش به اعتراضات روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل گفت که با جدیت از مرزهای کشورش و حاکمیت اسراییل دفاع خواهد کرد. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که آرامش به زودی به مرزهای اسراییل باز گردد.

حوادث «یوم‌النکبه» در غزه و کرانه باختری

در همین روز در مرز شمالی غزه با اسرائیل نیز، پس از گشودن آتش از سوی نیروهای اسرائیلی به روی هزاران معترض فلسطینی در منطقه مرزی ایریز در نزدیکی بیت حانون، ۱۲۵ تن مجروح شده‌اند که جراحات پنج تن از آنها «جدی» گزارش شده است.

در این میان منابع پزشکی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که دست کم نیمی از مجروحان این برخورد را کودکان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر در شهر الخلیل در کرانه باختری، جایی که نزدیک به دو هزار معترض فلسطینی به خیابان‌ها آمده بودند، نیز ۱۲ تن با گلوله لاستیکی هدف قرار گرفته و مجروح شده‌اند.

در رام‌الله، مقر تشکیلات فلسطینی نیز دست کم ۱۷ تن که در درگیری‌های یوم‌النکبه در قلندیا هدف گلوله‌های لاستیکی قرار گرفتند، در بیمارستان بستری شدند.

پلیس اسرائیل همچنین دست کم ۳۶ تن را در شرق بیت‌المقدس بازداشت کرده است.

همزمان در جنوب تل‌آویو، هجوم راننده ۲۲ ساله عرب-اسرائیلی یک کامیون به سوی یک اتوبوس و چهار خودرو دست کم یک کشته و پنج زخمی بر جای گذاشت.

در اردن نیز نیروهای پلیس روز یکشنبه برای پراکندن صدها معترض فلسطینی که در صدد حرکت به سوی مرز کرانه باختری از گاز اشک آور استفاده کردند. مرز اردن و کرانه باختری تحت کنترل نیروهای اسراییلی است.

اعتراضات روز یکشنبه، در شصت و سومین سالگرد تأسیس کشور اسرائیل در ۱۵ ماه مه ۱۹۴۸ روی می‌دهد.

روزی که فلسطینیان از آن با عنوان «یوم النکبه» یا «روز فاجعه» یاد می‌کنند و معتقدند که تشکیل دولت اسرائیل در این روز موجب کوچ صدها هزار نفر از فلسطینی‌ها از خانه و کاشانه خود شد و چند نسل آنها را در سراسر جهان پراکنده کرد.
XS
SM
MD
LG