لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

مقابله با جریان احمدی نژاد و مشایی در سپاه و بسیج


محمود احمدی نژاد در جریان سان دیدن از نیروهای بسیج
محمود احمدی نژاد در جریان سان دیدن از نیروهای بسیج

حسين همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ، گفته است که جريان فتنه از بين رفته است ولی افزوده است: «اين جريان ممکن است در ادامه حرکتش، وارد جريان انحرافی شود و از آن طريق عمل کند.»

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و حاميانش، هواداران مير حسين موسوی و مهدی کروبی را «جريان فتنه» و هواداران محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، را «جريان انحرافی» می نامند.

اين فرمانده ارشد سپاه پاسداران همچنين از برنامه های اين نهاد نظامی در تهران بزرگ برای آنچه که «افزايش بصيرت بين بسيجيان برای مقابله با جريان انحرافی» توصيف کرد، خبر داد.



بهروز خليق، تحليلگر سياسی در آلمان، در ارتباط با سخنان فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ به راديو فردا می گويد:

بهروز خليق: چيزی که از طرف حسين همدانی مطرح شده است، نمی‌تواند واقعيت داشته باشد. اولا آن چيزی که به عنوان جنبش سبز شکل گرفته است و اينها اسم فتنه رويش گذاشته اند، نه تنها زنده است، بلکه در بهمن ماه هم ديديم چگونه به خيابان‌ها آمد. اين جنبش که برگرفته از جنبش دموکراتيک ايران است، به زودی و به اين سادگی از بين نمی رود.

ثانيا بايد به اين مسئله توجه داشت جريانی که اکنون اينها به عنوان جريان انحرافی از آن اسم می‌برند، با جنبش سبز، از دو جنس متفاوت است. اين جريان در واقع محصول کودتای نظامی است که در انتخابات صورت گرفت، در نتيجه، اين جريان و جنبش سبز نمی‌توانند به هم نزديک شوند و هدف يکسانی ندارند.

سردار همدانی گفته است که با اجرای طرح‌هايی در بسيج با جريان انحرافی در اين نيرو مقابله می‌شود. به نظر شما، تا چه اندازه هواداران احمدی نژاد در سپاه و بسيج نفوذ کرده اند که شاهد اجرای چنين طرح‌هايی هستيم؟

احمدی نژاد، نامزد بسيج و سپاه بود و زمانی که در انتخابات دوره نهم روی کار آمد، بيشترين امکانات را در اختيار بسيج و سپاه قرار داد؛ هم در ارتباط با قراردادهای اقتصادی و هم در ارتباط با دولت. درانتخابات دوره دهم هم او به کمک سپاه و بسيج و ولی فقيه توانست از صندوق‌های رأی بيرون آيد.

ولی در شکافی که بين احمدی نژاد و خامنه ای شکل گرفت و در هفته های قبل بروز کرد، سپاه بيشتر در طرف ولی فقيه قرار دارد. ولی به اين معنی نيست که احمدی نژاد و مشايی در بين نيروهای سپاه و بسيج هواخواه ندارند. جريان‌هايی هستند که همچنان از اينها دفاع می‌کنند، ولی در شرايط کنونی چندان امکان بروز علنی ندارند. به همين دليل، سپاه و بسيج تلاش می‌کنند با يک سری اقدامات، نفوذ اين جريان را در سپاه و بسيج کمتر کنند.

آيا با توجه به تجربه دو سال اخير در رابطه با حرکت معترضان و اختلافات ميان احمدی نژاد و آيت الله خامنه ای، بايد شاهد تحولی در سپاه پاسداران و بسيج باشيم؟

هنوز اين شکاف آن قدر گسترش پيدا نکرده است که سپاه يا بسيج را دو تکه کند و اينها مجبور باشند به اقداماتی جدی دست بزنند تا بتوانند اين جريان را تسويه کنند. به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت هم قضيه به اين صورت پيش برود.

به خصوص در شرايط کنونی، خامنه ای تسلط گسترده ای بر سپاه و بسيج دارد و از چنان قدرتی برخوردار است که به راحتی می‌تواند فرماندهان سپاه و بسيج را تغيير دهد. بنابراين سپاه روال کار خود را ادامه خواهد داد و البته با يک سری اقدامات تلاش می کند نفوذ جريان مشايی- احمدی نژاد را در سپاه و بسيج کمتر کند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG