لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

تهدید ونزوئلا به پاسخ به آمریکا در واکنش به تحریم شرکت نفتی


هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، از تحریم شرکت ملی نفت این کشور توسط آمریکا با عنوان اقدامی خصمانه توسط «حکومت امپریالیستی» یاد کرده است.
هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، از تحریم شرکت ملی نفت این کشور توسط آمریکا با عنوان اقدامی خصمانه توسط «حکومت امپریالیستی» یاد کرده است.
دولت ونزوئلا ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در تحریم شرکت ملی نفت این کشور از آن با عنوان «اقدامی خصمانه» یاد کرده و اعلام کرد که به این اقدام «پاسخ مناسبی» خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت هوگو چاوز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اقدام ایالات متحده را در تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه که آن را نیکلاس مادورو، وزیر امور خارجه ونزوئلا، در یک کنفرانس خبری قرائت می‌کرد آمده است که این کشور سرگرم بررسی اثرات تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت ونزوئلا و روند فروش نفت به ایالات متحده است.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین تاکید شده است که ونزوئلا «پاسخ مناسبی به این اقدام خصمانه امپریالیستی» خواهد داد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که هفت شرکت غیرآمریکایی و از جمله شرکت ملی نفت ونزوئلا را در چارچوب تلاش‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرده است.

اقدام تازه آمریکا که بر اساس قانون تحریم‌های ایران مصوب سال ۱۹۹۶ صورت گرفته است، شرکت‌های تحریم شده را از انعقاد هرگونه قرارداد تجاری با دولت آمریکا محروم می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، شرکت ملی نفت ونزوئلا در فاصله زمانی دسامبر سال گذشته میلادی تا ماه مارس سال جاری دو محموله فرآورده‌های تصفیه شده نفتی به ارزش حدود ۵۰ میلیون دلار به ایران ارسال کرده است.

تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا از سوی آمریکا در حالی صورت گرفته است که این شرکت روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به آمریکا ارسال می‌کند و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین خریدار نفت خام از ونزوئلا به شمار می‌آید.

با این حال بر اساس اعلام مقام‌های آمریکایی اقدام آمریکا علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا شامل صادرات نفت این کشور به آمریکا نمی‌شود و از این رو تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که این اقدام تاثیر چندانی بر روابط تجاری بین شرکت ملی نفت ونزوئلا و آمریکا نخواهد داشت.

گوستاوو کورونل، یکی از مدیران پیشین شرکت نفت ونزوئلا و مشاور امور انرژی، با ناچیز ارزیابی کردن اثر اقدام آمریکا بر فعالیت‌های روزمره شرکت ملی نفت ونزوئلا گفته است: «تاثیر واقعی این اقدام را باید در اثرات روانی و سیاسی آن جست‌وجو کرد.»

دولت چپ‌گرای هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد و پیشتر نیز گزارش‌هایی از تصمیم مقام‌های ایرانی برای خرید بنزین از ونزوئلا به منظور مقابله با پیامدهای ناشی از تحریم فروش بنزین از سوی شرکت‌های بزرگ نفتی به ایران منتشر شده بود.

از سوی دیگر هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، هم در صفحه توییتر خود، تحریم شرکت ملی نفت این کشور توسط آمریکا را «تهاجم تازه»‌ای از سوی «حکومت امپریالیستی» ارزیابی کرده و اضافه کرده است که این اقدام تنها به تقویت «حس وطن‌پرستی و روحیه ملی» مردم ونزوئلا منجر می‌شود.
XS
SM
MD
LG