لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

هاشمی رفسنجانی: غارت بیت‌المال برای خرید رأی دیگر جواب نمی‌دهد


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر در اظهاراتی همسو با سخنان خود در آخرین نماز جمعه در ۲۶ تیرماه ۸۸ توصیه کرد که نظام جمهوری اسلامی، اعتماد از بین رفته مردم را به آنها برگرداند و واقعیت‌ها را به آنها بازگو کند.

آقای هاشمی رفسنجانی که از چهره‌های اصلی بنیانگذار جمهوری اسلامی، و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره تا پیش از وقایع انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، نقش کلیدی را در ساختار جمهوری اسلامی ایفا کرده است، این سخنان را در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشکی عنوان کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی که از زمان سخنرانی مشهور خود در نماز جمعه ۲۶ تیرماه ۸۸، که در آن خواستار بازسازی اعتماد مردم از طریق آزادی زندانیان سیاسی شده بود، همواره تحت فشار نهادهای حکومتی قرار داشته و کمتر در انظار عمومی به ایراد سخن پرداخته است، بعد از نزدیک به دو سال بار دیگر باز گرداندن اعتماد از دست رفته مردم را الزامی دانست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اسفندماه گذشته، از رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری کنار کشید و این کرسی را به محمدرضا مهدی کنی واگذار کرد، در دو سال گذشته چندین بار به صورت و پنهان و آشکار به دفاع از مواضع خود در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ خرداد ۸۸ پرداخته است.

اما تازه‌ترین سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این زمینه حاوی نکاتی از جمله «غارت بیت‌المال برای خرید آرای مردم» است که تاکنون به صراحت از زبان این چهره کلیدی جمهوری اسلامی بیان نشده است.

آقای هاشمی رفسنجانی در این سخنان تصریح کرده است که «فداکاری‌های مردم در دوران جنگ ناشی از اعتماد آنها به نظام بود که با عشق و اعتماد به قتلگاه رفتند.»

وی افزوده است که «ما از این سرمایه و اعتماد در همه مبارزات استفاده می‌کردیم و تا این اواخر از آن استفاده می‌نمودیم.»

آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه با تکیه بر اینکه شرایط جامعه بر وضعیت اعتماد مردم مؤثر است، به شرایط کنونی در جامعه پرداخته و افزوده است که «فریب‌کاری‌ها موقت است. آمار دروغ دادن، ادعای دروغ کردن، پول بی‌خودی مصرف کردن – که مردم می‌فهمند یک بازی است- و بیت‌المال را به غارت بردن برای خرید چند رأی و امثال این چیزها دیگر در مردم جواب نمی‌دهد و حتی اگر مردم نیاز داشته باشند، این پول را می‌گیرند، ولی لعنت‌شان هم می‌کنند.»

گرچه در متن منتشر شده از سخنان آقای هاشمی رفسنجانی، اشاره بیشتری به «غارت بیت‌المال برای خرید آرای مردم» نشده است اما در روزهای گذشته، نمایندگان مجلس با تصویب طرحی که از حمایت اکثریت قاطع آنها برخوردار بود، تحقیق و تفحص در مورد اقدام دولت در «پرداخت سهام عدالت به ۹ ميليون نفر در آستانه انتخابات سال ۸۸» را کلید زدند.

به گفته حامیان این طرح، دولت در زمانی که هنوز مجلس قانون سهام عدالت را به تصویب نرسانده بود، «بدون طی مراحل خرید سهام» اقدام به توزیع سود سهام کرده است.

این اقدام همچنین از سوی اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از اقدامات غیرقانونی دولت محمود احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات سال ۸۸ برشمرده شده بود.

«سرمایه ۵۰ ساله حفظ و تقویت شود»

آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود گفته است که «اگر بخواهیم امروز حرف درستی بزنیم و نصیحتی انجام دهیم، آن است که نظام و به طور کلی همه باید تلاش کنیم که اگر اعتماد بخشی از مردم از بین رفته و به تردید افتاده‌اند، اعتماد آنها را برگردانیم و صفای بین دولت و مردم، نظام و مردم، و حکومت و مردم را ایجاد کنیم.»

وی افزوده است که بازسازی این اعتماد «کار آسان‌تری است چون مردم آگاه به شرط آنکه واقعیت را ببینند، آسان‌تر باز می‌گردند و لجبازی نمی‌کنند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ابراز امیدواری کرده است که «آنقدر احساس وظیفه بین مسئولان باشد تا سرمایه‌ای که ما ۵۰ سال به آن تکیه می‌کنیم و در میدان مانده‌ایم را حفظ و تقویت کنند.»

از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و شکل‌گیری اعتراض‌ها به روند برگزاری و نتیجه اعلام شده آن، اکبر هاشمی رفسنجانی بارها بر لزوم توجه به خواست مردم تأکید است و حتی صراحتاً گفته است که چنانچه مردم نخواهند، حاکمان جمهوری اسلامی باید بروند.

گرچه هر بار که این سخنان بر زبان این چهره ارشد جمهوری اسلامی رفت، انتقادات و حملات اصولگرایانی چون محمد یزدی از او شدت گرفت.

آقای هاشمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز در نامه سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای با تشریح شرایط حاکم بر انتخابات، از وی خواسته بود تا «مانع از شعله‌ور شدن این آتش شود».

نامه‌ای که واکنش مستقیم رهبر جمهوری اسلامی را در پی نداشت گرچه آیت‌الله خامنه‌ای اندکی بعد با تشریح سوابق دوستی‌اش با آقای هاشمی تأکید که در اختلاف میان آقای هاشمی و محمود احمدی‌نژاد، نظر رئیس‌جمهور به وی نزدیک‌تر است.

انتقاد از آمارسازی در مورد قربانیان جنگ

آقای هاشمی رفسنجانی که در دوران جنگ هشت ایران و عراق با حکم آیت‌الله خمینی، جانشین فرمانده کل قوا و فرمانده اصلی جنگ بود، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود آمار میلیونی در مورد کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق را رد کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که «شنیده می‌شود که از تعدا شهدا رقم نجومی بیان می‌شود که این موضوع صحت ندارد.»

وی افزوده است: «مجموع شهدا از ابتدای قیام در سال ۴۰ به بعد تا دوران جنگ و بعد از آن و بمباران و همه حواشی آن به ۲۰۰ هزار شهید هم نمی‌رسید.»

آقای هاشمی رفسنجانی ادامه داده است که «تلفات ما در دوران جنگ بسیار کمتر از تلفات رانندگی در جاده‌هاست، به گونه‌ای که سالانه ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم در تصادفات می‌میرند که این میزان دو برابر تلفات جنگ است.»
XS
SM
MD
LG