لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

راتکو ملاديچ به حکم تحويل خود به دادگاه لاهه اعتراض کرد


راتکو ملادیچ (راست)، فرمانده نیروهای صرب بوسنی در جریان جنگ بوسنی بود.
راتکو ملادیچ (راست)، فرمانده نیروهای صرب بوسنی در جریان جنگ بوسنی بود.
راتکو ملاديچ، متهم کليدی در کشتار مردم سربرنيتسا و نيز جنايات جنگی ديگر در بوسنی که پس از يک دهه اختفا بازداشت شد، روز دوشنبه به حکم تحويل خود به دادگاه بين المللی لاهه اعتراض و درخواست تجدید نظر کرد.

دولت صربستان، گفته بود تصيم نهايی دادگاه اعلام شده و ژنرال ملاديچ را برای محاکمه تحويل دادگاه لاهه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعيد به نظر می رسد دادگاه صربستان در رای خود تجديد نظر کند.

ژنرال راتکو ملاديچ، متهم به ايفای نقش کليدی در قتل عام حدود هشت هزار مرد و پسر ساکن سربرنيتسا است. او ارشدترين مقام بازداشت شده متهم به جنايات جنگی در خلال جنگ بوسنی است که از زمان بازداشت رادوان کاراجيچ در سال ۲۰۰۸ دستگير شده است.

ژنرال ملاديچ که فرماندهی نظامی صرب‌های بوسنی را برعهده داشت از سال‌ها پيش به دليل قتل عام و ارتکاب جنايت جنگی از سوی ديوان کيفری لاهه تحت پيگرد بود.

وی در ساعات اوليه بامداد روز پنجشنبه گذشته در ايالت ويودينا در شمال صربستان بازداشت شد.

خانواده و وکيل آقای ملاديچ می گويند او در مدتی که مخفيانه زندگی می کرده، سه بار حمله قلبی را تجربه کرده و آن قدر بيمار است که توانايی زنده ماندن تا پايان مدت محاکمه را ندارد.

روز يکشنبه، بلگراد پايتخت صربستان شاهد تظاهرات هزاران تن از طرفداران ژنرال ملاديچ بود که او را «قهرمان» خوانده و نسبت به دستگيری وی اعتراض کردند.

این تظاهرات با درگيری همراه بود و به گزارش خبرگزاری رويترز، ۲۳ نيروی پليس و ۱۱ تن از معترضان در اين درگيری ها زخمی شده و پليس صربستان حدود ۱۸۰ تن را در جريان اين تظاهرات دستگير کرده است.

گزارش ها حاکی است شمار زيادی از افرادی که برای حمايت از راتکو ملاديچ به خيابان های بلگراد آمدند، بسيار جوان هستند و حتی پس از سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ که درگيری و جنگ داخلی در يوگسلاوی سابق جريان داشت، به دنيا آمده اند.

به گزارش رويترز، حزب افراطی صربستان طرفداران و حاميان خود را از گوشه و کنار کشور جمع آوری کرده و با اتوبوس آن ها را به بلگراد آورده است.

دارکو ملاديچ، فرزند ژنرال ملاديچ روز يکشنبه در جمع حاميان پدرش گفت: «پدر من يک قهرمان است و نه يک جنايتکار چرا که او هيچ دستوری برای کشتارها نداده است.»

دستگيری رادکو ملاديچ، يکی از موانع پيوستن صربستان به اتحاديه اروپا بود که بلگراد اميدوار است با دستگيری و تحويل او به دادگاه کيفری لاهه، مانع اصلی پیوستن این کشور به اتحاديه اروپا برطرف شود.
XS
SM
MD
LG