لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

تایمز هند: پیشنهاد به ایران برای سرمایه‌گذاری در هند به جای پول نفت


در پی ادامه دردسرهای جمهوری اسلامی برای دریافت پول نفت از هند، روزنامه تایمز هند از پیشنهاد این کشور به مقامات ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از جمله پالایش به جای دریافت پول نفت صادراتی خود خبر داده است.

به گزارش روزنامه تایمز هند چاپ دهلی‌نو، به دنبال پیوستن هند به کشورهای تحریم‌کننده ایران که از هر گونه معامله با جمهوری اسلامی سر باز می‌زنند دهلی‌نو در حال حاضر در حدود دو میلیارد دلار به تهران بابت نفتی که از ایران وارد کرده بدهکار است.

از آنجا که جمهوری اسلامی ایران پس از عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند است، از زمان پیوستن هند به گروه تحریم‌کنندگان تهران موضوع پرداخت پول نفت به ایران به معضلی برای هر دو کشور بدل شده است.

پیشتر در ابتدای سال جاری میلادی دولت آلمان به هند اجازه داد که صورت‌حساب نفت خود را از طریق بانک تجاری ایران و اروپا در شهر هامبورگ به تهران پرداخت کند.

اما در اواخر فروردین‌ماه سال جاری یک روزنامه آلمانی در گزارشی از «اتخاذ تصمیم سیاسی» برای گنجاندن نام این بانک در فهرست شرکت‌های تحریمی مرتبط با ایران خبر داد و به این ترتیب بانک تجاری ایران و اروپا نیز، آن طور که تایمز هند می‌گوید، به جمع تحریم‌شدگان پیوست.

حال در تازه‌ترین راه حل پیشنهادی به ایران، به گزارش تایمز هند، مقامات هند به ایران گفته‌اند که می‌تواند به جای دریافت پول نفت خود در «بخش‌هایی خاص از جمله پالایش نفت» این پول را سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش این روزنامه چاپ دهلی‌نو، مقامات دو کشور ایران و هند در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در همین باره با یکدیگر ملاقات‌هایی داشته‌اند که ظاهراً به نتیجه قطعی نرسیده است. با این حال این مقامات از «پیشرفت‌هایی» در این زمینه خبر داده‌اند.

با توجه به اینکه نفتی که سالانه از ایران به سوی هند سرازیر می‌شود حدود ۱۲ میلیارد دلار قیمت دارد، در صورتی که ایران پیشنهاد تازه هند را بپذیرد، شرکت‌های ایرانی باید هر سال این مبلغ را در خود هند سرمایه‌گذاری کنند.

ایران روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می‌کند و با این حساب تأمین‌کننده ۱۲ درصد از نیاز روزافزون این کشور به انرژی است.
XS
SM
MD
LG