لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

گوگل: هکرهای چینی به جی‌میل نفوذ کرده بودند


در حالی که گوگل هکرهای مستقر در چين را مسئول اقدام برای سرقت اطلاعات از صدها کاربر جی‌ميل از جمله مقامات دولت آمريکا، پرسنل ارتش، فعالان سياسی مخالف دولت چين، روزنامه نگاران و مقامات چندين کشور آسيايی از جمله کره جنوبی معرفی کرده، چين با رد اين اتهامات، می‌گويد خود نيز قربانی هکرها است.

به گزارش آسوشيتد پرس، کمپانی گوگل روز چهارشنبه اعلام کرد که صدها تن از کاربران سرويس جی‌ميل، در چند هفته گذشته از سوی هکرها مورد حمله قرار گرفته‌اند و افزوده است که اين حملات را رديابی کرده و متوجه شده است که منشأ بخشی از اين اقدامات شهر «جينان» چين بوده است.

اين شرکت اعلام کرده است که به تمامی کاربرانی که مورد حمله اينترنتی قرار گرفته‌اند اطلاع داده و ايمنی پست الکترونيکی آن‌‌ها را نيز بالا برده است.

شهر « جينان» در ايالت شرقی « شان دانگ » يکی از شش مرکزی است که دفتر فن آوريهای اکتشافی دولت چين که تحت نظر ارتش آن کشور اداره می شود در آنجا قرار دارد.

دولت چين هفته گذشته اعلام کرد که برای مقابله با حملات اينترنتی تشکيلاتی را بنام « ارتش آبی » براه انداخته است.

در اين تشکيلات جديد به گفته مقامات چينی عده ای از کارشناسان با تجربه و پرسنل ارتش آن کشور کار می کنند.

محققان و کارشناسان آمريکايی ،حمله سايبری سال گذشته به گوگل را هم تا شهر« جينان» در چين رد يابی کردند.

سازمانهای اطلاعاتی غرب و کارشناسان اينترنت براين باورند که چين هم اکنون بزرگترين ارتش سايبری را برای مقابله با حملات اينترنتی ، کنترل اينترنت در کشور و هک کردن کامپيوترها در ديگرکشورها و شرکتهای بين المللی در اختيار دارد.

پليس فدرال آمريکا و نهادهای دولتی مرتبط با امنيت اينترنت ،تحقيقاتی را در باره حمله جديد سايبری به گوگل آغاز کرده اند.

دو سال پيش مديران گوگل پس از متهم کردن دولت چين به اقدام برای رخنه در سيستم اطلاعاتی آن و به دنبال اعتراض‌ها به سانسور اينترنتی که از سوی دولت چين عليه شهروندان آن کشور اعمال می‌شود، نهاد مرتبط با موتور جستجوی گوگل به زبان چينی را به منظور جلوگيری از سانسور، از چين به هنگ کنگ منتقل کردند.

اين بار نيز گوگل ضمن متهم کردن چين گفته است که هکرها موفق شده‌اند با دست‌يابی به رمز ورود برخی از کاربران گوگل، به اطلاعات پست الکترونيکی آن‌ها دست يابند.

اتهاماتی که روز چهارشنبه از طرف گوگل منتشر شد از سوی دولت چين رد شده است و سخنگوی وزارت خارجه چين با غير قابل قبول خواندن اين اظهارات اعلام کرده است که هک کردن يک پديده بين‌المللی است و چين نيز خود قربانی هکرها است.

شرکت گوگل در فروردین ماه سال جاری نیز دولت چين را متهم کرده بود که دسترسی کاربران به جی ميل در داخل چین را مشکل و صفحه اشتراک و پست الکترونیک برخی از آن‌ها را هک کرده است.

آدرس اینترنتی جی‌میل با ۲۲۱ میلیون کاربر و پس از به ترتیب هات‌میل و یاهومیل، سومین آدرس اینترنتی متداول در سطح جهان به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG