لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

محمد علی‌آبادی سرپرست وزارت نفت شد


محمد علی آبادی
محمد علی آبادی
تنها یک روز پس از آنکه نمایندگان مجلس ایران مساله «تخلف» و «غیرقانونی» بودن سرپرستی محمود احمدی‌نژاد در وزارت نفت را به قوه قضائیه ارجاع کردند، رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه طی حکمی محمد علی‌آبادی، رییس سابق سازمان تربیت بدنی، را به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد خطاب به محمد علی آبادی نوشته است: «به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به مراتب تعهد، شناخت و سوابق مفید اجرایی، به موجب این حکم جنابعالی به سمت "سرپرست وزارت نفت" منصوب می‌شوید.»

محمود احمدی‌نژاد ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در نامه‌ای و با استناد به ماده پنجم قانون برنامه پنجم توسعه در مورد کاهش تعداد وزارتخانه‌ها، صادق محصولی وزیر رفاه، علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن و مسعود میرکاظمی، وزیر نفت را برکنار کرد.

محمود احمدی‌نژاد سپس خود سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفت. این اقدام رییس جمهور ایران واکنش تند نمایندگان مجلس را در پی داشت و آنان فعالیت محمود احمدی‌نژاد در این وزارتخانه را غیرقانونی اعلام کردند.

شورای نگهبان نیز فعالیت احمدی‌نژاد به عنوان سرپرست وزارت نفت را مغایر با اصل ۱۴۱ قانون اساسی دانسته بود. این اصل تصدی رییس جمهور در بیش از یک شغل دولتی را منع می‌کند.

در همین زمینه، روز چهارشنبه نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون انرژی درباره تخلف رییس جمهوری را با ۱۶۵ رای مثبت یک رای منفی و ۱۳ رای ممتنع تصویب کردند.

پس از تصویب این گزارش، علی لاریجانی، رییس مجلس، گفته بود، طبق آیین نامه داخلی مجلس، گزارش تخلف محمود احمدی‌نژاد برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

گزینه «نامناسب»

در حالی محمود احمدی‌نژاد، محمد علی آبادی را به عنوان سرپرست نفت معرفی کرده است که پیشتر گزارش‌هایی در خصوص معرفی وی به عنوان سرپرست یا وزیر نفت منتشر شده بود و نمایندگان مجلس از وی به عنوان «گزینه‌ای نامناسب» برای وزارت نفت یاد کرد بودند.

حسن غفوری فرد، نماینده مجلس، روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با «خانه ملت» با اشاره به اینکه احتمالا محمد علی بادی به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی می‌شود، گفته بود: «قطعا احمدی‌نژاد فردی را معرفی خواهد کرد که بتواند از مجلس رای اعتماد اخذ نماید لذا علی آبادی به دلیل عدم تخصص نفتی گزینه‌ای مناسب برای این سمت نیست و از سوی احمدی‌نژاد به مجلس معرفی نخواهد شد.»

حسن غفوری فرد اضافه کرده است: «علی‌آبادی در آغاز دولت دهم نیز گزینه وزارت نفت بود که به علت کسب نکردن آرای اکثریت نمایندگان مجلس، برای تصدی وزارت نیرو معرفی شد و سرانجام برای این وزارتخانه هم رأی اعتماد نگرفت.»

در همین زمینه، به گزارش «باشگاه خبرنگاران»، موید حسینی صدر، نماینده خوی، با «نامناسب» خواندن انتخاب محمد علی آبادی برای وزارت یا سرپرستی نفت، گفته بود: «قطعا احمدی‌نژاد فردی را معرفی خواهد کرد که بتواند از مجلس رای اعتماد اخذ نماید لذا علی آبادی به دلیل عدم تخصص نفتی گزینه‌ای مناسب برای این سمت نیست و از سوی احمدی‌نژاد به مجلس معرفی نخواهد شد.»

محمد علی آبادی گزینه پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت نیرو، یکی از سه وزیر پیشنهادی برای دولت دهم بودند که درسال ۱۳۸۸ نتوانستند از مجلس هشتم رای اعتماد بگیرند.

علی آبادی و نفت

در آغاز به کار دولت دهم در مهرماه سال ۱۳۸۸ گزارش‌هایی درخصوص مخالفت مسعود میرکاظمی، وزیر سابق نفت، با حضور محمد علی آبادی در وزارت نفت منتشر شده بود.

به گزارش خبرآنلاین، پس از ناکامی محمد علی آبادی در گرفتن رای اعتماد برای وزارت نیرو، محمود احمدی‌نژاد کوشیده بود تا او را به ریاست شرکت ملی نفت ایران معرفی کند که با مخالفت مسعود میرکاظمی مواجه می‌شود.

طبق این گزارش مسعود میرکاظمی تهدید کرده بود در صورت معرفی محمد علی آبادی به عنوان رییس شرکت نفت وی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. در ‌‌نهایت محمود احمدی‌نژاد از فرستادن محمد علی آبادی به شرکت ملی نفت صرفنظر می‌کند.

وزارت نفت که یکی از کلیدی‌ترین وزارت خانه در دولت جمهوری اسلامی محسوب می‌شود از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ وی کوشیده است یکی از نزدیکان خود را به این سمت به گمارد و تاکنون مجلس با گزینه‌های نزدیک به وی مخالفت کرده است.

در دولت نهم و درسال ۱۳۸۴، محمود احمدی‌نژاد سه نفر را به عنوان وزیر نفت معرفی کرد که در ‌‌نهایت مجلس به چهارمین گزینه پیشنهادی یعنی کاظم وزیری هامانه رای اعتماد داد.

محمود احمدی‌نژاد نخست علی سعیدلو، رییس کنونی سازمان تربیت بدنی، را برای این مسئولیت معرفی کرده بود که نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند، سپس محمود احمدی‌نژاد صادق محصولی را برای این مسئولیت معرفی کرد که وی نیز روز اخذ رای اعتماد انصراف داد. در همین راستا وی سپس محسن تسلطی را معرفی کرد که وی نیز نتوانست رای اعتماد بگیرد.

«تصدی وزارت نفت به من پیشنهاد شد»

در روزی که محمد علی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب شد، سردار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا سپاه پاسداران، نيز گفت که در حال بررسی پيشنهاد محمود احمدی‌نژاد برای پذيرش وزارت نفت است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سردار رستم قاسمی گفته است: «با توجه به پيشنهاد ارايه شده ار سوی رييس جمهوری مبنی بر پذيرش مسئوليت وزارت نفت، در حال بررسی اين پيشنهاد هستم.»

فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا می‌گويد، يک ماه پيش محمود احمدی‌نژاد تصدی وزارت نفت را به وی پيشنهاد کرده است.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، فعاليت‌های خود را در حوزه‌های مختلف گسترش داده و توانسته پروژه‌های بسياری را در حوزه نفت و گاز و راه سازی با کمک دولت ايران در دست بگيرد.
XS
SM
MD
LG