لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

آمریکا افزایش غنی سازی اورانيوم در ایران را «تحریک آمیز» خواند


مرکز غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز
مرکز غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز
به دنبال ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از برنامه ایران برای افزایش سه برابری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، ایالات متحده آمریکا نیز این اقدام را «تحریک‌آمیز» خواند و خواستار بازنگری ایران در تصمیم خود شد.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه تلاش ایران برای توسعه غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و انتقال فعالیت غنی‌سازی به سایت «فردو» را نگران‌کننده خواند و این اقدام را به منزله نقض تعهدات بین‌المللی از سوی ایران دانست.

فریدون عباسی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی در نظر دارد غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را از سایت نطنز به فردو منتقل کند و در عین حال سطح تولید را به سه برابر افزایش ‌دهد.

آقای ویتور با تأکید بر این‌که این اقدام به منزله افزایش ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی جمهوری اسلامی خواهد بود، افزود که این گونه حرکت های «تحریک‌آمیز» موجب ایجاد شک و تردید در عزم ایران برای برقراری مذاکرات سازنده هسته‌ای و همچنین نیات هسته‌ای این کشور می‌شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواست تا با پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود تصمیم برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم را مورد بازنگری قرار دهد.

روز چهارشنبه اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تشدید سرپیچی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و از همکاری نکردن تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی‌ها در حالی صورت گرفته است که علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه اظهار کرد که انتقال غنی سازی ۲۰ درصدی نطنز به فردو پیشتر به اطلاع آژانس رسیده بود.

آقای صالحی با تأکید بر این‌که غنی‌ سازی بیش از ۲۰ در صد در ایران صورت نگرفته است، افزود که جمهوری اسلامی هر گونه فعالیت هسته‌ای خود را به آژانس گزارش می‌دهد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اوایل خرداد ماه گزارش تازه‌ای در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در اختیار اعضای شورای حکام آژانس و نیز اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داده و در این گزارش با اشاره به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران خواستار توضیح مقام‌های ایرانی در این باره شده بود.

به دنبال این اظهارات، فریدون عباسی در نامه‌ای به آقای آمانو اتهامات وارده را در چارچوب «مطالعات ادعایی» دانست و تأکید کرد در صورتی‌که سوالاتی درباره موضوع هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، ایران حاضر به پاسخ‌گویی است، اما در رابطه با اتهامات «بی‌اساس» پاسخی نخواهد داد.

غرب معتقد است که ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند و این در حالی است که ایران همواره این ادعا را رد کرده و تأکید می کند که برنامه اتمی اش، صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG