لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

وعده کمک یک میلیارد دلاری به شورشیان لیبی


کشورهای مداخله‌کننده در لیبی، روز پنجشنبه در کنفرانسی در ابوظبی وعده دادند صدها میلیون دلار به شورشیان مخالف معمر قذافی کمک کنند؛ این در حالی است که شماری از مقام‌های بلندپایه این کشورها پیشی‌بینی کردند حکومت معمر قذافی به زودی در هم فرو می‌پاشد.

در حالی که حمله‌های نیروهای ناتو به طرابلس، پایتخت لیبی، شدت یافته، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که در این کنفرانس شرکت کرده بود اظهار داشت مذاکراتی با نزدیکان معمر قذافی در جریان است که به گفته او «امکان» انتقال قدرت در این کشور را افزایش داده است.

با این حال هیلاری کلینتون تاکید کرد که «هنوز راه مشخصی در پیش رو نیست.»

وزیر خارجه آمریکا در عین حال از اظهار نظر درباره آینده معمر قذافی خودداری کرد.

هیلاری کلینتون در کنفرانس گروه تماس لیبی که بیش از ۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی در آن شرکت داشتند، اظهار داشت: «گفت‌وگوهای متعدد و ادامه‌داری با افراد نزدیک به قذافی صورت گرفته و ما می‌دانیم که در این گفت‌وگوها به امکان انتقال قدرت در کنار دیگر مسائل پرداخته شده است.»

از سوی دیگر کوین راد، وزیر خارجه استرالیا، در این کنفرانس گفت که برپایه خبرهای رسیده از منابع مختلف، حکومت قذافی ممکن است «زودتر» از موقعی که انتظار آن می‌رفت به پایان برسد.

در همین حال نمایندگان شورشیان که در امارات حضور یافته‌اند، ابراز امیدوار کردند بتوانند تولید نفت در این کشور را به زودی از سر بگیرند.

به گفته علی ترهونی وزیر نفت و دارایی شورشیان لیبی، آنها در آینده «نزدیک» می‌توانند ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کنند؛ وی با این حال تاریخ مشخصی برای آغاز دوباره تولید نفت ارائه نکرد.

علی ترهونی همچنین با وخیم توصیف کردن وضعیت مردم لیبی خواستار کمک‌های بیشتر متحدین به شورشیان لیبی شد.

شورشیان لیبی از کشورهای مداخله‌کننده در لیبی درخواست کرده‌اند که یک کمک سه میلیارد دلاری برای هزینه‌های ضروری در اختیار آنها قرار دهند.

در کنفرانس روز پنجشنبه کشورهای شرکت‌‌کننده در مجموع وعده دادند نزدیک به یک میلیارد و صد میلیون دلار به شورشیان کمک کنند؛ بیشتر این کمک‌ها از محل دارایی‌هایی توقیف شده دولت قذافی تخصیص داده خواهد شد.

کویت و قطر که از حمله نظامی به لیبی حمایت کرده بودند وعده کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به شورشیان داده‌اند.

در همین حال ایالات متحده و استرالیا نیز به صف کشورهایی پیوستند که شورای انتقالی شورشیان لیبی را نماینده مشروع این کشور می‌دانند.

از سوی دیگر در نیویورک هم دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام کرد که بازپرسان وی به شواهدی دست یافته‌اند که حکایت از این دارد قذافی با سیاست تجاوز جنسی به مخالفان در ارتباط بوده است.
XS
SM
MD
LG