لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

وضع جسمانی رئیس‌جمهور یمن «با ثبات و رو به بهبود» است


علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن
علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن
سفیر یمن در بریتانیا می‌گوید که وضعیت جسمانی علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن که هشت روز پیش بر اثر انفجار بمبی در کاخ ریاست جمهوری یمن زخمی شد هم‌اینک «رو به بهبود» است.

عبدالله علی الرضی، سفیر یمن در لندن، روز شنبه درباره وضعیت آقای صالح به خبرگزاری رویترز گفت که «وضعیت جسمانی او هم‌اینک باثبات شده و رو به بهبود است. وی از بخش مراقبت‌های ویژه خارج شده و به هوش است و صحبت می‌کند.»

رئیس جمهور یمن، هشت روز پیش در پی حمله مخالفان به کاخ ریاست‌جمهوری و انفجاری که در این کاخ روی داد زخمی و برای مداوا به بیمارستانی در عربستان سعودی منتقل شد. دولت یمن شیخ صدیق احمر، رئیس یک قبیله مخالف را مسئول حمله به کاخ ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌است.

خبر خروج علی عبدالله صالح موجی از سرور و شادی را در میان مخالفان وی برانگیخته و این مخالفان می‌گویند به او اجازه بازگشت به کشور را نخواهند داد.

در همین حال از جنوب یمن خبر می‌رسد که در جریان خلأ قدرتی که هم‌اینک با خروج علی عبدالله صالح از این کشور پدید آمده، درگیری‌ها در شهر زنجبار که در دست نیروهای القاعده است، شدت گرفته‌است.

به گزارش رویترز، روز شنبه در جریان درگیری ارتش یمن با افراد القاعده در شهر ساحلی زنجبار در استان اَبیَن، ۲۱ عضو القاعده و ۹ تن از سربازان یمنی کشته شدند. روز یک‌شنبه نیز بر اثر تیراندازی نیروهای القاعده در این شهر، یک سرهنگ ارتش یمن به همراه دو سرباز جان خود را از دست دادند.

روز یک‌شنبه، هشتم خرداد، بیش از ۲۰۰ فرد مسلح مرتبط با سازمان القاعده موفق شدند کنترل شهر زنجبار در جنوب یمن را به‌دست بگیرند و رهبران مخالفان دولت یمن می‌گویند که علی عبدالله صالح عمداً شرایطی را فراهم آورده تا این شهر به دست نیروهای القاعده بیفتد.

رئیس‌جمهور یمن که از هم‌پیمانان غرب در مبارزه با سازمان القاعده است، بارها به ایالات متحده و اروپا هشدار داده‌است که با رفتن او «درها به روی القاعده برای کنترل یمن» باز خواهد شد.

ژنرال مایک مولن، رئیس ستاد ارتش ایالات متحده، نیز روز چهارشنبه درباره قدرت گرفتن القاعده در یمن با بهره‌جویی از بحران سیاسی این کشور هشدار داد.

ژنرال مولن در نشستی خبری در قاهره گفت که بحران یمن، القاعده را «خطرناک‌تر» می‌کند.

علی‌عبدالله صالح، ۳۳ سال است که زمام امور یمن را در اختیار دارد و در چهار ماهی که از اعتراض‌ها در این کشور می‌گذرد چند بار وعده واگذاری قدرت داد اما به آن عمل نکرد. در این چهار ماه بیش از ۲۰۰ نفر در یمن کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG