لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

درگیری شدید میان ارتش و مخالفان بشار اسد در شمال غربی سوریه


«ضرب و شتم معترضان دست‌بسته توسط نیروهای امنیتی سوریه.»
«ضرب و شتم معترضان دست‌بسته توسط نیروهای امنیتی سوریه.»
تلویزیون دولتی سوریه خبر می‌دهد که روز یک‌شنبه در شهر جسرالشُغور واقع در شمال غربی این کشور درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و معترضان مسلح رخ داده و شمار زیادی از معترضان نیز توسط نیروهای دولتی دستگیر شده‌اند.

دولت سوریه بیشتر خبرنگاران خارجی را از این کشور اخراج کرده‌است و به این خاطر، هم‌اینک تأیید مستقل رویدادهای داخلی سوریه دشوار است.

خبرگزاری «آناتولیا» ترکیه روز یک‌شنبه خبر داد که شب پیش از آن ۴۰۰ شهروند دیگر سوری با گذر از مرز، به ترکیه پناهنده شده‌اند که با این حساب، شمار اهالی سوریه که از آغاز سرکوب اعتراضات اخیر به ترکیه گریخته‌اند به ۵ هزار نفر رسیده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «کمیته هماهنگی محلی» که گزارش‌های اعتراضات ضددولتی در سوریه را ثبت و ضبط می‌کند خبر داده‌است که نیروهای دولتی بشار اسد، با حدود ۲۰۰ نفربر و تانک از سوی جنوب و شرق به سوی شهر جسرالشغور، در استان اِدلِب، حمله می‌کنند و با پرواز بالگردها برفراز این شهر صدای انفجارهایی نیز به گوش می‌رسد.

شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که ارتش از ساعت ۷ بامداد این شهر را هدف شلیک شدید توپخانه و تانک قرار داده و نیروی زمینی با پشتیبانی بمباران بالگردهای گشتی، از دو جبهه به سوی شهر حرکت کرده‌اند.

فعالان حقوق بشر نیز به این خبرگزاری گفته‌اند که ارتش سوریه هم‌اینک در سه منطقه مَعرةالنُعمان، جسرالشغور و جبل‌الزاویه از استان ادلب عملیات نظامی انجام می‌دهد و در این مناطق با «صدها تن از سربازانی که به معترضان پیوسته‌اند» درگیر شده‌است.

دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، می‌گوید که ۱۲۰ نفر از نیروهایش به دست افراد مسلح در جسرالشغور کشته شده‌اند و لشکرکشی به این منطقه در پی این رویداد صورت می‌گیرد اما فعالان سیاسی و پناهجویان سوری روایت دیگری از این ماجرا دارند.

آنها می‌گویند هنگامی که ارتش در این شهر دست به کشتار غیرنظامیان زد، گروهی از سربازان، تمرد کرده و به سوی نیروهای دیگر آتش گشودند.

تاریخچه مخالفت‌های ضددولتی در شهر سنی‌نشین جسرالشغور و منطقه ادلب با حزب بعث سوریه و حاکمان علوی‌مذهب این کشور به سال‌ها پیش می‌رسد و در سال ۱۹۸۰ نیز نیروهای امنیتی سوریه به کشتار گسترده معترضان در جسرالشغور دست زدند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز یک‌شنبه از سازمان ملل متحد خواست تا با صدور قطعنامه و محکوم کردن سرکوب‌ها در سوریه «موضع روشن» خود را در قبال این سرکوب‌ها ابراز کند.

با این وجود آقای هیگ هم‌چنین یادآور شد که به خاطر مخالفت قوی روسیه و چین با محکوم شدن سرکوب‌ها در سوریه و پشتیبانی دولت لبنان از دولت بشار اسد، صدور چنین قطعنامه‌ای ممکن است با دشواری زیادی روبه‌رو شود.

واشینگتن نیز روز جمعه طی بیانیه‌ای علیه سرکوب‌ها در سوریه موضع قوی‌تری از گذشته اتخاذ کرد وبا اشاره به رویدادهای شمال غرب این کشور اعلام کرد که «وحشیگری و خشونت در سوریه باید فوراً متوقف شود.»

همچنین رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که از دوستان نزدیک بشار اسد به‌ شمار می‌آید، روز جمعه در شدیدترین واکنش خود به سرکوب‌های سوریه گفت: «متأسفانه آنها رفتاری انسانی ندارند.»
XS
SM
MD
LG