لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

حضور دوباره معترضان در سالگرد انتخابات و تدابیر شدید امنیتی در تهران


عکس مربوط به سال ۸۸ است.
عکس مربوط به سال ۸۸ است.
شاهدان عينی می‌گویند هزاران نفر از نيروهای امنيتی به منظور جلوگيری از تظاهرات مخالفان در دومين سالگرد انتخابات رياست جمهوری در محدوده خيابان وليعصر تهران و خیابان‌های اصلی شهر تهران اقدام به ضرب و شتم معترضان کرده و چندین نفر را بازداشت کردند.

پيشتر، شورای هماهنگی راه سبز اميد خواستار برگزاری راهپيمايی سکوت در پياده‌روهای خيابان ولی عصر تهران، حد فاصل ميدان ولی عصر تا ميدان ونک، در روز يکشنبه، ۲۲ خرداد، شده بود. اين شورا چنين فراخوانی را نيز برای شهرهای ديگر ايران داده بود.

اين فراخوان، پشتيبانی شماری از سازمان‌ها و تشکل‌های مخالف را به همراه داشت.

در همین حال برخی گزارش‌ها حاکی از حضور ماموران انتظامی در خيابان‌های فاطمی، مطهری، بهشتی، بهبودی و شادمان، و ميدان‌های فردوسی و توحيد و دیگر کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به خیابان ولی‌عصر تهران بوده است.

همچنين به گزارش وب‌سايت‌های نزديک به اصلاح طلبان، نيروهای لباس شخصی سوار بر موتور نيز در مسير خيابان وليعصر تردد می‌کنند.

يک شاهد عينی نيز به راديو فردا گفت که به مغازه‌های اطراف ميدان انقلاب دستور تعطيلی داده شده بود.

از سوی دیگر به گزارش وب‌سايت‌های نزديک به اصلاح طلبان، جمعيت زيادی در يکشنبه عصر، در خيابان‌های منتهی به ميدان ونک و نيز در اطراف ميدان وليعصر تجمع کرده‌اند.

وب‌سايت کلمه، نزديک به مير حسين موسوی، نوشت: «حضور مردم در تقاطع مطهری- ولی عصر و پارک ساعی - وليعصر، پرشمارتر از نقاط ديگر خيايان ولی عصر تهران بود و مردم در سکوت کامل در حال راهيپمايی بودند.»

کلمه همچنين گزارش‌ داده است که درگيری‌های پراکنده‌ای ميان شرکت‌کنندگان در راه‌هپيمايی سکوت و نيروهای ضدشورش در ميدان ولی عصر روی داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که ماموران امنیتی در تهران مجهز به تفنگ‌های رنگ‌پاش هستند.

همچنین برپایه دیگر گزارش‌هایی که به رادیو فردا رسیده نیروهای انتظامی به صورت پر شمار در میدان‌ها و معابر اصلی شهر تهران مستقر شده است.

برپایه این گزارش‌ها حضور نیروهای امنیتی به ویژه در خیابان‌های مطهری، فاطمی، بهشتی و میدان ونک چشمگیر است.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که ماموران امنیتی و موتور سواران لباس شخصی در سطح شهر هستند و حضور آنها به ویژه در محدوده خیابان ولی‌عصر پررنگ است.

همچنین گزارش می‌شود چندین نفر در محدوده خیابان ولی‌عصر بازداشت‌ شده‌اند و شمار معترضان در خیابان ولی‌عصر و پیاده‌روهای آن قابل توجه است.

یک شاهد عینی که خود در «راهپیمایی سکوت» در خیابان ولی‌عصر شرکت کرده، در گفت‌وگو با رادیو فردا حضور مردم را «بسیار گسترده» توصیف کرد و گفت در دو طرف پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر معترضان بدون دادن شعار حضور داشته‌اند؛ این شاهد عینی همچنین گفت که خود شاهد بازداشت چند نفر بوده است.

با این حال خبرگزاری دولتی ایرنا از حضور عده قلیلی در راهپیمایی معترضان خبر داده و بازداشت شماری از معترضان را بدون ذکر تعداد آنها تایید کرده است.

یک شهروند دیگر تهرانی که خود او نیز در این راهپیمایی سکوت شرکت کرده مشاهدات خود را در اختیار رادیو فردا گذاشته است.

به گفته این شهروند تهرانی، جمعیت در پیاده‌‌روهای خیابان ولی‌عصر بسیار بیشتر از روزهای عادی بوده است.

به گفته این شاهد عینی، با وجود حضور نیروهای یگان ویژه هواداران جنبش سبز در پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر، حدفاصل میدان ولی‌عصر تا میدان ونک پر شمار بوده‌اند.

به گفته این شخص، در محدوده پارک ساعی ماموران موتور سوار پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر را قطع کرده تا مردم نتوانند به سمت شمال این خیابان حرکت کنند اما مردم با رفتن به داخل پارک یا از طریق کوچه‌های فرعی ماموران را دور زده و به راهپیمایی سکوت خود ادامه داده‌اند.

برپایه گزارش‌های رسیده در مواردی نیز ماموران امنیتی کسانی را که لباس‌های سبز پوشیده بودند دستگیر کرده یا از آنها توضیح می‌خواستند.

این گزارش‌ها می‌افزاید ماموران امنیتی همچنین در مواردی سرنشینان برخی خودروها را که به آنها مظنون بوده‌اند، دستگیر کرده‌اند.

همچنین برپایه برخی از گزارش‌ها معترضان در چند شهر ایران و از جمله شیراز، مشهد و قم نیز به مناسبت ۲۲ خرداد به خیابان‌ها آمدند.

درحالی که دو سال از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ می‌گذرد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد به همراه همسرانشان زهرا رهنورد و فاطمه کروبی در حبس خانگی‌اند؛ در این مدت صدها نفر به زندان افتادند و دهها نفر نیز در خیابان‌ها و در اعتراض‌ها به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG