لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

افزایش سهم حزب‌الله و متحدانش در کابینه جدید لبنان به نخست وزیری میقاتی


نجیب میقاتی، نخست‌وزیر جدید لبنان
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر جدید لبنان
پنج ماه پس از آنکه حزب‌الله و متحدانش با کناره‌گیری از دولت لبنان باعث سقوط این دولت شدند، نخست‌وزیر جدید این کشور، نجیب میقاتی، کابینه جدیدی را معرفی کرد که در آن گروه حزب‌الله و متحدانش به قدرت بسیار بیشتری دست یافته‌اند.

در کابینه‌ای که هم‌اینک از سوی نجیب میقاتی اعلام شده، در شرایطی که سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین، و متحدانش حاضر به مشارکت در آن نشده‌اند، ۱۹ کرسی از ۳۰ کرسی هیئت وزیران به جریان هشتم مارس متشکل از حزب‌الله و همپیمانانش اختصاص یافته است در حالی که این گروه پیش از این ۱۰ کرسی کابینه را در اختیار داشت.

در این میان وزیر کشاورزی و وزیر مشاور در توسعه اداری همچون گذشته از میان نیروهای حزب‌الله برگزیده شده‌اند و ۱۱ وزیر باقی‌مانده از سوی نجیب میقاتی نخست‌وزیر، میشل سلیمان رئیس‌جمهور و ولید جُنبَلاط رهبر دُروزی‌های لبنان، انتخاب خواهند شد.

دی‌ماه گذشته ۱۱ وزیر لبنان که ۱۰ تن از آنان وابسته به جناح هشتم مارس بودند در اعتراض به آنچه «تسلیم شدن جناح مقابل در برابر فشارهای خارجی به ویژه آمریکا» در ارتباط با دادگاه ترور رفیق حریری نامیدند، استعفا کردند که با این کار دولت این کشور ساقط شد.

رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان، در سال ۲۰۰۵ در انفجار مهیبی در مرکز بیروت، به همراه ۲۲ نفر از همراهانش کشته شد و حزب‌الله از آغاز با فعالیت دادگاه بین‌المللی رسیدگی به این پرونده مخالف بود.

از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز دادگاه ویژه بین‌المللی سازمان ملل برای رسیدگی به ترور رفیق حریری را «دادگاهی فرمایشی» نامیده‌ و گفته‌است که این دادگاه، «هر حکمی بدهد، مردود است.»

پس از سقوط دولت حریری، میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان، نجیب میقاتی، میلیاردر سنی و مورد حمایت گروه حزب‌الله را مأمور تشکیل دولت جدید این کشور کرد و اکثریت نمایندگان مجلس لبنان از نامزدی آقای میقاتی برای تصدی سمت نخست‌وزیری لبنان حمایت کردند.

در کابینه آقای میقاتی که پس از ماه‌ها مذاکره، به‌ویژه بر سر وزارتخانه‌های کشور، دادگستری و ارتباطات اعلام می‌شود، محمد صَفَدی به عنوان وزیر دارایی، مروان شَربـِل به عنوان وزیر کشور و فایز غُصـْن به سمت وزیر دفاع معرفی شده‌اند.

کابینه نجیب میقاتی باید رأی اعتماد نیمی از پارلمان لبنان را که در آن حزب‌الله و متحدانس اکثریت شکننده‌ای را در اختیار دارند، کسب کند و آقای میقاتی از پارلمان خواسته‌است تا به این هیئت وزرا «فرصتی برای اثبات توانمندی‌های خود» بدهد.

پس از اعلام کابینه جدید، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، بلافاصله معرفی آن برای تشکیل دولت جدید لبنان را تبریک گفت.
XS
SM
MD
LG