لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

آغاز رزمایش پنج روزه «نقطه عطف» در اسرائیل


اسرائیل از بامداد یکشنبه یک رزمایش پنج روزه پشت جبهه را آغاز کرده است که هدف از آن، آماده کردن مردم و جامعه این کشور برای یک جنگ احتمالی است که در آن، شهر‌ها آماج حملات همزمان موشکی «دشمن» از چند عرصه، قرار گیرد.

رزمایش با نام «نقطه عطف ۵» آغاز شد. در چهار سال گذشته نیز چهار مانور دیگر با همین نام برگزار شده بود.

در آغاز رزمایش جدید، هرچند مقامات اسرائیل صریحاً نام عوامل و کشورهای «دشمن» را ذکر نکردند، اما به باور همه ناظران، هدف از آن، آماده کردن افکار عمومی و شرائط برای احتمال درگیر شدن جنگی میان اسرائیل و ایران است که در آن، پشت صحنه اسرائیل هدف حملات موشک‌های میان برد و دوربرد قرار گیرد.

ارتشبد بنی گانتس، دو هفته پیش در نخستین گزارش خود از آغاز ریاست ستاد کل ارتش اسرائیل به کمیسیون امور ملی و مناسبات خارجی کنست، پارلمان اسرائیل، گفت در هر نبرد دیگری که اسرائیل در آن درگیر شود، این احتمال هست که درکنار موشک‌های میان برد و دوربردی که شهرهای اسرائیل را هدف قرار دهد، همزمان، راکت‌های کوتاه برد نیز از غزه و لبنان، و حتی از کرانه باختری به اسرائیل شلیک شود.

اسرائیل با احساس «خطر جدی» از برنامه‌های اتمی ایران، گفته است که «گزینه نظامی» در برابر ایران باید همواره مطرح باشد؛ نظری که مقامات ارشد اسرائیلی آن را در روزهای اخیر نیز تکرار کردند.

روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز، یکشنبه بیست و دوم خرداد، دوازدهم ژوئن، نوشته بود که نخست وزیر و وزیردفاع اسرائیل تابستان گذشته به طور جدی در اندیشه آغاز حمله به تأسیسات اتمی ایران بوده‌اند.

ساندی تایمز مدعی شده بود که مئیرداگان، رییس وقت موساد اسرائیل، با نظر نتانیاهو و باراک بشدت مخالفت کرد.

مئیرداگان سه هفته پیش برای نخستین بار از زمان پایان خدمتش در موساد، در یک سخنرانی دربرابر دانشجویان دانشگاه تل آویو گفت که هرحمله نظامی از سوی اسرائیل به ایران می‌تواند موجب یک جنگ منطقه‌ای فراگیر شود و بعید نیست که عاقبتی بسیار دشوار برای اسرائیل داشته باشد.

هرچند نخست وزیر اسرائیل در برابر این سخنان آقای داگان سکوت کرد اما بسیاری دیگر از مقامات دولت کنونی اسرائیل بشدت به آقای داگان حمله کردند و یکی از وزیران، هرشکوویچ، گفت هرکس دیگر به جای داگان چنین ضربه‌ای را به اسرائیل زده بود، به اتهام وخیم امنیتی محاکمه می‌شد.

اما هشدار قاطع آقای مئیر داگان با استقبال اپوزیسیون اسرائیل روبرو شد.

در آستانه آغاز رزمآیش جدید پشت جبهه اسرائیل نیز، اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی انگلیسی ۲۴ فرانسه، گفت «وضعیت جدیدی که در خاورمیانه درخیزش‌های مردمی بوجود آمده است، اسرائیل را با شرائط کاملاً نوینی روبرو کرده و بعید نیست که اسرائیل ناچار به دفاع از خود شود».

پشت جبهه اسرائیل در سال‌های اخیر از ناحیه لبنان و غزه آماج حملات راکتی بوده است و یک بار نیز موشک‌های ارتش صدام حسین تل آویو را در آغاز دهه نود میلادی هدف قرار داده بود.

در نبرد تابستان ۲۰۰۶ میان ارتش اسرائیل و حزب الله لبنان، هزاران فروند راکت به مناطق مسکونی شمال اسرائیل شلیک شد که بدلیل آمادگی‌های این کشور، تلفات بسیار اندکی داشت و تنها یازده شهروند غیرنظامی را کشت.

در عملیات «سرب مذاب» ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه در ژانویه ۲۰۰۹ نیز، پشت جبهه اسرائیل متحمل بیش از ۴ هزار راکت از غزه شد.

حملات راکتی از غزه به مناطق مسکونی اسرائیل از نیمه دهه گذشته آغاز شد و علیرغم خروج کامل اسرائیل از غزه در تابستان ۲۰۰۵ نیز این حملات راکتی کماکان و هراز گاهی ادامه دارد.

بدلیل آمادگی‌های تدافعی، کمترین تلفات و خسارات به غیرنظامی‌ها و مناطق مسکونی در جنوب اسرائیل وارد شده است.

اسرائیل دو ماه پیش نیز سیستم تدافعی «گنبد آهنین» را برای مقابله با راکت‌ها راه اندازی کرد که موفقیت صد درصدی داشته است.

اسرائیل از دو دهه قبل برای مقابله با موشک‌های دوربرد نیز سیستم «حتس» (پیکان) را طراحی کرد که آمریکا در تأمین هزینه‌های آن شریک بود.

مدل جدید این سیستم دو ماه پیش در سواحل کالیفرنیا با مشارکت اسرائیل و آمریکا با «موفقیت» آزمایش شد.

از سال ۱۹۹۱، از زمان حمله موشک‌های اسکاد عراق به اسرائیل نیز ارتش اسرائیل به همه شهروندان این کشور، ماسک‌ها و تجهیزات رایگان ضد گازهای شیمیایی می‌دهد و هر از گاهی، مدل ماسک‌ها را عوض می‌کند و نوع پیشرفته‌تر آن را در اختیار همگان می‌گذارد.

ژنرال متان ویلنای، وزیر پشت جبهه اسرائیل یکشنبه گفت که شصت درصد اسرائیلی‌ها جدید‌ترین مدل ماسک‌ها را درماههای اخیر دریافت کرده‌اند، و از چهل درصد دیگر نیز خواست هرچه زود‌تر برای دریافت ماسک‌های ضد گاز مراجعه کنند و «بیش از این تعلل نورزند».

در مانور جدید، هشتاد شهرداری اسرائیل مشارکت دارند اما بیشترین توجه معطوف به شهر تل آویو است.

تل آویو هرچند پایتخت نیست اما مرکز متروپولیتن اسرائیل است و قلب اقتصاد و بازارکار و سرمایه و برج‌های رفیع دراین شهر واقع است.

مقامات ایران و فرماندهان سپاه پاسداران بار‌ها در سال‌های اخیر تهدید کرده‌اند که فارغ از اینکه چه کسی به ایران حمله احتمالی کند، ایران اسرائیل را هدف حملات خود قرار خواهد داد.

در همین حال، ناظران بسیاری در اسرائیل می‌گویند اگر تا پیش از انتشار سخنان جنجال برانگیز مئیر داگان، ممکن بود که مقامات اسرائیلی حامی جنگ علیه ایران، دست کم بخشی از افکار عمومی کشور خود را به لزوم یک نبرد متقاعد کنند، اما اکنون اظهارات آقای داگان وضعیت را کاملاً تغییر داده است.

هشدار آقای داگان به خوبی در ذهنیت هر شهروند اسرائیلی حکّ شده است و بسیاری از اسرائیلی‌ها با خود می‌گویند اگر کسی که هشت سال رییس موساد بوده، نبرد احتمالی با ایران را تا بدین حدّ خطرناک می‌داند، پس سیاستمداران حامی گزینه نظامی که به باور اکثریت اسرائیلی‌ها، هرگز درایت و آگاهی‌های داگان را ندارند، راه خطا می‌روند.

چنین تردیدهایی از زبان مردم، تحلیلگران و حتی مقامات ارشد، در هفته‌های اخیر بار‌ها در رسانه‌های اسرائیل بازتاب یافته است.
XS
SM
MD
LG