لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

استعفای ۵۴ مقام دولتی و امام جمعه برای شرکت در انتخابات مجلس نهم


گزارش رسانه های ايران حاکی است که ۵۴ مقام و مسئول دولتی، امام جمعه و سفير برای شرکت در انتخابات مجلس نهم از سمت های خود استعفا داده اند. همزمان برخی نامزدها تبليغات زودهنگام خود را آغاز کرده اند.

سيد صولت مرتضوی، رييس ستاد انتخابات کشور، به خبرگزاری ايسنا گفته است که ۵۲ نفر از مقامات موضوع بند الف و ب ماده ۲۹ قانون انتخابات، استعفاهای خود را برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تقديم کرده اند و با استعفای آنها موافقت شده است.

وی در اين زمينه به استعفای چهار معاون استاندار، هفت فرماندار، دو بخشدار، سه امام جمعه و ۳۰ نفر از مديران کل ستادی و استانی از دستگاه های مختلف اجرايی اشاره کرده و افزوده که برخی از معاونين فرمانداران و وزرا نیز برای نمايندگی مجلس شورای اسلامی استعفا داده اند.

بر اساس اعلام وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران، مديران دولتی تا روز نهم تيرماه فرصت داشتند تا برای شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا دهند.

خبرگزاری ايسنا همچنين خبر داده که عباس زاده مشکينی، مديرکل سياسی وزارت کشور نيز برای شرکت در انتخابات از سمت خود کناره گيری کرده است. بر اساس اين گزارش، قرار است تا پايان هفته جاری جانشين وی در دفتر سياسی وزارت کشور تعيين شود.

همچنين رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که تنها يک سفير برای شرکت در انتخابات استعفا داده و «اين يک مورد تعداد قابل توجهی نيست که سياست های خارجی کشور را تحت تاثير قرار دهد.»

انتخابات مجلس نهم قرار است که روز ۱۵ اسفند ماه سال جاری برگزار شود و انتظار می رود که اين انتخابات صحنه جدال و رقابت شديد ميان اصولگرايان مخالف دولت احمدی نژاد و هواداران رييس جمهور اسلامی ايران باشد.

اصولگرايان منتقد دولت در ماه های اخير ابراز نگرانی کرده اند که «جريان انحرافی» در درون دولت احمدی نژاد برای کسب ۱۵۰ کرسی مجلس نهم خيز برداشته و امکانات و سرمايه های دولتی را به اين منظور بسيج کرده است.

در روزهای گذشته، رسانه های نزديک به اصولگرايان گزارش داده بودند، مديران دولتی که برای انتخابات استعفا داده اند نزديک به «جريان انحرافی» هستند.

در همين زمينه، روزنامه تهران امروز که نزديک به محمد باقر قاليباف، شهردار تهران است، در شماره روز يکشنبه خود نوشته بود: «آنچه بيش از همه مشهود است، استعفای خيل عظيم مديران شهرهايی است که به گفته ائمه جماعات از اعضای جريانی خاص محسوب می‌شوند.»

اصلاح طلبان که نامزدهای آنها در انتخابات دهم رياست جمهوری هم اکنون در حصر خانگی به سر می برند، هنوز موضع واحدی در زمينه شرکت يا عدم شرکت در انتخابات اتخاذ نکرده اند.

در تحولی ديگر، معاون استاندار ايلام از تبليغات زودهنگام نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس نهم در اين استان خبر داده و گفته است که اين نامزدها و افراد حامی آنها با حضور در جمع مردم به طرق مختلف سعی در جلب نظر آنها دارند.

صحبت الله رحمانی افزوده که «برخی نامزدها با حضور در مراسم ختم و نيز در روستاها و مشارکت در مراسم مختلف مردم، چهره به چهره در حال معرفی برنامه های خود هستند و از هفت ماه مانده به انتخابات، خود را برای ۱۵ اسفند آماده می کنند.»

وی پيش بينی کرده است، انتخابات آينده به صورت «سالم و آرام» برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG