لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

ابراز نگرانی آمانو از سه برابر شدن غنی سازی اورانيوم در ايران


یوکیو آمانو قرار است هفته آینده با وزیر امور خارجه ایران درباره برنامه هسته ای تهران گفت و گو کند.
یوکیو آمانو قرار است هفته آینده با وزیر امور خارجه ایران درباره برنامه هسته ای تهران گفت و گو کند.
مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه از ديدار خود با علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، در هفته آينده خبر داد و گفت در حالی با علی اکبر صالحی ديدار خواهد کرد که نگران سه ‌برابر شدن غنی‌ سازی اورانيوم در ايران است.

آقای آمانو که در بوگوتا، پايتخت کلمبيا به سر می برد، جزئيات بيشتری درباره‌ اين ديدار ارائه نداد و تنها گفت: «پيام اين ديدار برای ايران اين است که بايد به صورت کامل به معاهده منع گسترش سلاح هسته ای و ساير تعهدات خود در قبال جامعه‌ جهانی پايبند باشد.»

وی تاکيد کرد که ايران برای جلب اعتماد بين المللی بايد همکاری کاملی با آژانس داشته باشد.

آقای آمانو در گفت و گو با خبرگزاری رويترز، تاييد کرد که نامه ای «ساده» از ايران مبنی بر سه برابر کردن غنی سازی اورانيوم دريافت کرده است و گفت: «ما عميقا از اين مسئله نگران هستيم.»

اشاره مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی به تصميم جمهوری اسلامی ايران در ماه گذشته است که اعلام کرد غنی‌سازی اورانيوم را سه‌ برابر می کند.

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در پاسخ به گزارش يوکيو آمانو درباره احتمال نظامی بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفته بود: «ما با بالاتر بردن توان فناوری خود در اين راه به آژانس پاسخ مناسب می دهيم... ما فرآورده های بيست درصد غنی سازی خود را با نظارت آژانس به تاسيسات هسته ای فردو منتقل می کنيم و در سال جاری ميزان غنی سازی خود را به سه برابر ۱۹.۷۵ درصد افزايش خواهيم داد.»

آمريکا و اتحاديه اروپا به شدت به اين موضع جديد ايران واکنش نشان داده و اعلام کرده اند که اقدام ايران «تحريک آميز» است.

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گفت و گوی خود با خبرگزاری رويترز اظهار داشت با وجود آنکه به نتايج مذاکرات در جريان سفر به ايران چندان خوش‌ بين نيست، اما اگر دعوت شود به ايران سفر خواهد کرد.

ايران از سوی کشورهای غربی متهم به تلاش برای دستيابی به بمب اتمی شده است اما جمهوری اسلامی همواره اين اتهام را رد و بر استفاده‌ صلح ‌آميز از انرژی هسته‌ای تاکيد کرده است.

تهران به دليل امتناع از تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم تا کنون با چهار دور تحريم های سازمان ملل روبرو شده است. آمريکا و اتحاديه اروپا نيز برای اعمال فشار بر ايران تحريم های يکجانبه ای را بر ضد آن اعمال کرده اند.

در حالی که آمريکا می گويد تحريم ها روند فعاليت هسته ای ايران را کند کرده و مشکلات زيادی برای سيستم مالی بين المللی آن بوجود آورده است، مقام های جمهوری اسلامی می گويند که اين تحريم ها کارساز نبوده است.
XS
SM
MD
LG