لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

حمله هواداران بشار اسد به سفارت آمریکا و فرانسه در دمشق


سفارت آمریکا در دمشق
سفارت آمریکا در دمشق
هواداران بشار اسد رئیس جمهور سوریه سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه در دمشق و منزل سفیر آمریکا را مورد حمله قرار دادند.

این حمله در واکنش به سفر سفرای آمریکا و فرانسه به شهر حمات در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته صورت گرفت.

حمات جمعه شاهد تظاهرات نزدیک به نیم میلیون نفر از معترضان بود. سفارت آمریکا در بیانیه‌ای هدف از این سفر را دیدن اعتراض‌ها از نزدیک و اعلام همبستگی ایالات متحده با خواسته‌های تظاهر کنندگان مسالمت آمیز اعلام کرده بود. از حدود پنج ماه پیش سوریه شاهد تظاهرات معترضان با خواست سرنگونی نظام حاکم است.

این اقدام سفرای آمریکا و فرانسه، مسئولان و هواداران نظام حاکم در سوریه خوش را به واکنش واداشت.

وزارت خارجه سوریه در واکنش به این اقدام در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که حضور بدون مجوز رابرت فورد سفیر آمریکا در شهر حمات نشان از دخالت ایالات متحده در نا‌آرامی‌های سوریه و تلاش این کشور برای ادامه آشوب و بی‌ثباتی دارد.

دوشنبه ۲۰ تیرماه سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه در دمشق مورد تعرض هواداران اسد قرار گرفتند. برخی از منابع محلی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو فردا گفته‌اند، از حدود ساعت ۱۰ صبح، هوادران بشار اسد، تجمع خود را روبروی سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه در دمشق آغاز کردند.

در بعد از ظهر، تجمع کنندگان اقدام به محاصره سفارتخانه‌ها و سپس پرتاب سنگ به سمت آنها کردند. سپس شماری از تجمع کنندگان در صدد حمله به ساختمان سفارتخانه‌ها بر آمدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در سفارت آمریکا گزارش داد که حمله به سفارتخانه خسارت‌های مالی در بر داشت. بنا بر این گزارش شیشه‌های برخی از پنجره‌ها شکسته شد و به در‌ها آسیب نرسید اما کسی از کارکنان آسیبی ندید.

گزارش شده است سفارت آمریکا اقدام‌های پیش گیرانه‌ای اتخاذ کرده بود و بخش اعظم کارکنان ساختمان سفارتخانه را ترک کرده بودند.

اما درگیری‌ها در محوطه سفارت فرانسه شدید‌تر بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه مهاجمان با نگهبانان درگیر شدند. نگهبانان نیز برای دفاع از خود با اسلحه مهاجمان را تهدید کردند و مجبور به شلیک تیر هوایی شدند. به ساختمان سفارتخانه آسیب رسید و سه تن از کارکنان آن زخمی شدند.

اندکی بعد گروهی دیگر هواداران اسد تلاش کردن به منزل رابرت فورد سفیر آمریکا در دمشق یورش ببرند که ناکام ماندند. سفیر آمریکا در زمان حمله در سفارتخانه بود.

«سوریه از سفارتخانه‌ها محافظت نکرد»

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حمله به سفارتخانه خود در دمشق را محکوم و نیروهای امنیتی سوریه را متهم به امتناع از محافظت از سفارتخانه کرد.

در این بیانیه آمده است که تلویزیون دولتی سوریه هواداران اسد را برای این اقدام تشویق می‌کرد و ادامه داده است: « ما به شدت امتناع دولت سوریه از محافظت از سفارتخانه را محکوم و درخواست پرداخت غرامت در برابر خسارت‌ها می‌کنیم. از دولت سوریه نیز می‌خواهیم به تعهدات خود در برابر شهروندانش پایبند باشد.»

همچنین سفیر سوریه در واشنگتن برای ابلاغ اعتراض به این حادثه، به وزارت امور خارجه امور خارجه آمریکا فراخوانده شد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه فرانسه نیز حمله به سفارتخانه خود در دمشق را محکوم کرد و آن را اقدامی در جهت زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

برنار والیرو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با اعلام احضار سفیر سوریه در پاریس به این وزارتخانهاظهار داشت اعتراض نسبت به عدم محافظت نیروهای امنیتی سوریه از سفارتخانه فرانسه در پاریس و کنسولگری این کشور در حلب به او ابلاغ شد.

او افزود: «به آتش کشیدن پرچم‌های فرانسه و تخریب سازمان‌های دیپلماتیک زیر پا گذاشتن پیمان‌های بین‌المللی است.»
XS
SM
MD
LG