لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

اعتراض شورای همکاری خلیج فارس به اظهارات احمد جنتی در مورد بحرین


احمد جنتی
احمد جنتی
عبداللطیف عبدالزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به گفته های احمد جنتی در مورد بحرین، یادداشت اعتراض خود را تحویل محمد رسولی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه اظهارات «تحریک آمیز» احمد جنتی در جریان خطبه های نماز جمعه تهران را رد کرده و گفته های او علیه «پادشاهی بحرین را خطا و نادرست» خوانده است.

در این یادداشت همچنین اظهارات احمد جنتی، «دخالت صریح در امور داخلی بحرین» تعبیر شده و هشدار داده شده است که این گونه اظهارنظرهای «تحریک آمیز و نادرست» به روابط دو طرفه و روابط همسایگان، لطمه و آسیب می زند.

احمد جنتی در خطبه های نمازجمعه دو هفته پیش خواستار آن شد که «بحرین به دست اسلام و مسلمین فتح شود.» وی همچنین گفته بود: «مگر بحرین چه می‌خواهد؟ شعار آن‌ها "هر نفر یک رای" است. چرا باید بابت آن کشته شوند؟»

سه روز پس از گفته های آقای جنتی در نماز جمعه بود که وزارت خارجه بحرین به آن واکنش نشان داد و با اعتراض به کاردار ایران در منامه، ضمن «نادرست» خواندن اظهارات به گفته این وزارتخانه «بی‌شرمانه» احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان را به تخطی از قوانین بین‌المللی و تشویق خشونت علیه شیخ‌نشین بحرین متهم کرد.

وزارت خارجه بحرین در اعتراض خود، اظهارات دبیر شواری نگهبان را گواه این دانسته بود که ایران «هیچ احترامی» برای قوانین همسایگی و قوانین داخلی بحرین قائل نیست و عقیده‌ای به خودداری از دخالت در امور داخلی شیخ‌نشین بحرین ندارد.

در این بیانیه آمده است که این اظهارات نمایانگر «پافشاری رهبران و مقامات ایران» بر دخالت «بی‌شرمانه» در امور داخلی بحرین است و مقامات ایران را مسئول هرگونه تبعات ناشی از این اظهارات در بحرین دانسته است.

وزارت خارجه بحرین همچنین اظهارات آقای جنتی را «نادرست» و درخواست‌های وی را «غیرقانونی و نامشروع» خوانده و آن‌ها را ناقض منشورهای مربوطه سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و همچنین قوانین بین‌المللی دانسته است.

این وزارتخانه در ادامه با اظهار اینکه «بحرین به خوبی قادر است آرمان‌ها و امیدهای مردمش را محقق کنند»، افزود: «دبیر شورای نگهبان، احمد جنتی، باید به جای سخن گفتن از دیگران و ایجاد نفاق که به فرسوده‌شدن امنیت و ثبات می‌انجامد، به حل مشکلات کشور و مردم خود بپردازد.»

همزمان با گسترش اعتراضات در بحرین، منامه از کشورهای عضو شورای همکاری خليح فارس در خواست کمک نظامی کرد. با ورود نيروهای نظامی عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس به بحرين، بحران در روابط ايران و بحرين شدت گرفت.

در این مدت ايران به شدت از حضور نيروهای خارجی در بحرین انتقاد کرده است و در مقابل بحرين نیز ايران را به مداخله در امور خود متهم می‌کند و خواستار پایان یافتن این روند شده است.
XS
SM
MD
LG