لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

رد شرايط اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس نهم از سوی اصولگرايان


نشست روز پنجشنبه جامعه روحانیت مبارز که آیت الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان، در آن سخنرانی کرد.
نشست روز پنجشنبه جامعه روحانیت مبارز که آیت الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان، در آن سخنرانی کرد.
شخصيت‌ها و رسانه‌های وابسته به اصولگرايان طرفدار آيت‌الله علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترين موضعگيری‌های خود شروط اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات نهم مجلس را رد کرده‌اند و همزمان گزارش‌هايی در زمينه جدايی حاميان دولت از اصولگرايان منتشر شده است.

مصطفی پورمحمدی، رئيس سازمان بازرسی کل کشور، روز پنجشنبه در حاشيه همايش جامعه روحانيت مبارز به خبرنگاران گفت که «اصولگرايان انشاءالله با ليست واحد در انتخابات حضور پيدا کنند و تلاش جامعتين- جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين- نيز همين است.»

وی با رد شرايط اصلاح‌طلبان برای بررسی شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «نظام برای خودش شروط را از قبل تعيين کرده است. ما ملتزم به آن هستيم و نيازی به شروط ديگران نيست.»

محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران از دی ماه سال گذشته تا کنون بارها تأکيد کرده که برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات، احزاب بايد در فعاليت‌های خود آزاد باشند، محدوديت‌های رسانه‌ای و حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی باید برداشته شود و زندانيان سياسی پس از حوادث ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ نيز آزاد شوند.

شرايط آقای خاتمی با استقبال برخی از گروه‌ها و شخصيت‌های اصلاح‌طلب روبه‌رو شده و آنها در هفته‌های اخير بر تحقق آنها برای بررسی احتمال شرکت در انتخابات تأکيد کرده‌اند.

با این حال در واکنش به اين شروط، شخصيت‌ها و رسانه‌های نزديک به اصولگرايان حملات دامنه‌داری عليه رئيس‌جمهور پيشين صورت دادند، تا جايی که آيت‌الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان در واکنش به آن گفت: «می‌‌گويند اگر ما بخواهيم وارد شويم، شرايطی دارد. واقعاً بايد گفت وقاحت حد و مرزی ندارد. مردم شما را قبول ندارند. چه کسی به شما رأی می‌دهد؟»

اصولگرايان می‌گويند تنها اصلاح‌طلبانی حق شرکت در انتخابات دارند که از اقدامات خود توبه کنند و با «فتنه» و «سران فتنه» مرزبندی روشنی داشته باشند.

در همين زمينه، حسن غفوری‌فرد، عضو شاخص فراکسيون اصولگرايان مجلس گفته است: «اصلاح‌طلبان از الان بدانند نظام شرطی را از طرف آنها برای شرکت در انتخابات نمی‌پذيرد.»

وی در گفت‌وگو با شماره روز پنجشنبه روزنامه «روزگار» با بيان اينکه اصلاح‌طلبان «در موقعيتی نيستند که برای نظام شرط تعيين کنند» افزوده است: «کسی نمی‌تواند برای نظام شرط تعيين کند بلکه همه بايد افتخار کنند و خوشحال باشند که نظام به آنها اجازه داده در انتخابات شرکت کنند.»

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، محمد خاتمی را جزو «ساکتین فتنه ۸۸» دسته‌بندی کرده و گفته است: «خاتمی همچنان موضع صريحی در برابر فتنه نمی‌‌گيرد از اين رو بايد موضع خود را به صورت روشن در برابر فتنه اعلام كند.»

محمد کاظم انبارلويی، رئيس مرکز سياسی حزب مؤتلفه اسلامی، نيز از شورای نگهبان خواسته است تا صلاحيت نامزدها را با توجه به مرزبندی آنها با «جريان فتنه» مورد توجه قرار دهد.

وی با ادعای اينکه «شرايط برای برگزاری يک انتخابات باشکوه آماده است» گفته که «برخی از اصلاح‌‌طلبان به خاطر بی‌‌انضباطی‌‌های سياسی و حمايت خارجی صلاحيت‌‌های خود را از دست دادند و مشروعيت سياسی خود را زير سؤال بردند.»

همچنین آيت‌الله مهدوی کنی که رياست مجلس خبرگان را برعهده دارد از اصولگرايان خواست تا از موازی کاری با تشکل شکل يافته از سوی «جامعتين» خوددداری کنند و موضع واحدی درباره انتخابات داشته باشند.

وی می‌گويد که «کار ما مورد تأييد اصولگرايان و مقام معظم رهبری است.»

به نظر می‌رسد انتقاد رئیس مجلس خبرگان جمهوری اسلامی به تشکیل «جبهه پایداری انقلاب اسلامی» است که در روزهای اخیر زمزمه تشکیل آن اوج گرفته است.

عليرضا زاکانی، نماينده مجلس و دبيرکل جمعيت اصولگرای رهپويان انقلاب اسلامی، نيز با اشاره به انتخابات مجلس گفته که «شرايط پيش روی ما بسيار پيچيده است» و بايد «در صحنه پيچيده کنونی حضور داشته باشيم به اين دليل که عده‌‌ای قصد دارند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند تا عليه انقلاب اسلامی بايستند.»

انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار شود و در حالی که حضور اصلاح‌طلبان در اين انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اختلاف ميان اصولگرايان حامی رهبر ايران و رئيس‌جمهور به موضوعی جدی در صحنه سياسی ايران تبديل شده است.

رسانه‌های ايران در روزهای اخير اشاره کرده‌اند که اصولگرايان برای رسيدن به وحدت ميان خود با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و تشکيل قريب‌الوقوع «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» که خارج از دايره راست سنتی است احتمالاً شکاف ميان اصولگرايان را عميق‌تر خواهد کرد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس روز چهارشنبه منتشر کرده است، در اين جبهه افرادی از همکاران قبلی دولت‌های نهم و دهم، برخی از اعضای فراکسيون انقلاب اسلامی مجلس، برخی از اعضای قرارگاه عمار و افرادی چون حجت‌الاسلام آقا تهرانی، غلامحسين الهام، صادق محصولی، رسايی، علی اصغر زارعی، کوچک‌زاده، کوثری و روح‌الله حسينيان حضور دارند.

از سوی ديگر اصولگرايان در ماه‌های اخير حملات دامنه‌داری عليه محمود احمدی‌نژاد و نزديکان وی که از آنها به عنوان «جريان انحرافی» نام می‌برند آغاز کرده‌اند و به نظر می‌رسد که اين طيف نيز از جبهه اصولگرايان خارج شده‌اند.

«جريان انحرافی» متهم است که با استفاده از رانت‌های دولتی و سازماندهی نيروهای خود در نقاط مختلف کشور درصدد است تا حداقل ۱۵۰ کرسی مجلس را در اختيار گيرد.
XS
SM
MD
LG