لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

«تصمیم نهایی قطع صدور نفت ایران به هند هنوز گرفته نشده‌است»


یک روز پس از آنکه خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران، برای ماه آینده میلادی برنامه‌ای برای فروش نفت به پنج شرکت هندی ندارد، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت که «تصمیم نهایی برای قطع صادرات نفت ایران به هند» هنوز اتخاذ نشده است.

این مقام وزارت نفت جمهوری اسلامی همچنین اتخاذ چنین تصمیمی را منوط به نظر محمد علی‌آبادی، سرپرست وزارت نفت، عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن قمصری روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه‌های هند گفت: «هم اکنون دولت هند به دنبال یافتن راهکارهایی برای حل مشکل انتقال منابع حاصل از خرید نفت ایران است.»

وی با تأکید بر اینکه اگر تا چند روز آینده مشکل انتقال پول نفت ایران برطرف نشود تصمیم نهایی درباره قطع و یا ادامه صادرات نفت به هند گرفته می‌شود، تصریح کرد که «در مجموع» تصمیم نهایی برای این امر توسط محمد علی‌آبادی گرفته خواهد شد.

محمد علی‌آبادی، سرپرست وزارت نفت

در ماه‌های اخیر، بر اثر تحریم‌های آمریکا بر نقل و انتقالات مالی جمهوری اسلامی، وزارت نفت ایران در زمینه دریافت پول فروش نفت به هند دچار مشکل شده‌است و در عین حال عربستان سعودی مذاکراتی را با طرف‌های هندی برای در دست گرفتن بازار صادرات نفت ایران به هند آغاز کرده‌است.

ایران به طور متوسط روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام به پالایشگاه‌های هند صادر می‌کند که از محل صادرات این میزان نفت سالانه ۱۲ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند.

شرکت‌های پالایش و پتروشیمی منگالور، بی‌پی‌سی‌ال، آی‌اوسی، اچ‌پی‌سی‌ال و اسار از خریداران نفت خام ایران هستند و اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در این شرکت‌ها گزارش کرده‌است که ایران هیچ یک از این شرکت‌ها را در فهرست خریداران ماه آینده میلادی خود، قرار نداده است.

«قطع نفت ایران برای هند ایجاد مشکل می‌کند»

در همین حال با وجود اینکه جیپال ردی، وزیر نفت هند روز پنج‌شنبه گفته‌است که در صورت توقف صادرات نفت ایران به هند در ماه اوت، «هیچ کمبود و مسئله‌ای رخ نخواهد داد»، محسن قمصری روز جمعه گفت که تغییر منبع تأمین نفت، «مشکلات فنی و اقتصادی» را برای کشور هند ایجاد می‌کند.

وزیر نفت هند افزوده‌بود که در صورت قطع واردات نفت از ایران این کشور با کمبود نفت مواجه نخواهد شد و تأکید کرده‌بود که «ما برنامه جایگزین داریم.»

با این وجود، محسن قمصری یک روز پس از این اظهارات گفت که «تغییر منبع تأمین نفت خام به هیچ عنوان در دستور کار دولت هند قرار ندارد» و افزود که «قیمت نفت خام ایران برای هند باصرفه‌تر از عربستان است» و «عربستان نفت قابل توجهی به عنوان مازاد در اختیار ندارد که قادر باشد به راحتی جایگزین ایران در بازار هند شود.»

ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی، اخیراً اظهار داشته‌است که عربستان آماده‌است از ظرفیت مازاد بر تولید استفاده کند تا جای ایران را در بازار کشورهای نیازمند به نفت پر کند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه در شرکت آرامکوی عربستان سعودی به رویترز گفته است، تهران به شرکت‌های بی‌پی‌سی‌ال، اچ‌پی‌سی‌ال و اسار اطلاع داده که ماه آینده میلادی هیچ فروشی به این شرکت‌ها نخواهد داشت و در نتیجه این سه شرکت نفت بیشتری از آرامکو تقاضا کرده‌‌اند.
XS
SM
MD
LG